Tuesday, May 3, 2011

Dulu satu kepala..Walaupun laen FIKRAH~

Posted by ::Siti Nur Adibah~10:: at 12:07 AM
Reactions: 


Nota cinta buat sahabat~

Salamun'alaik..
ingin sekali ku titipkan tulisan ini buat sahabat saya..
mantan PENGERUSI HELWA "08..
penuntut UUM jurusan Pendidikan Kaunseling sekarang..
pertama sekali sy minta maaf byk2 dr hujung rambut hingga hujung kaki..

untuk apa sy tulis ini ea???
utk aper yer???
maaf andai awak terbaca tulisan sy ni..
tp..sy nk awk tahu..if sy daa xde pn..
sy nak awak tahu..
sy sayang awak banyak!!~~

awak laa..
sahabat yg sy kenali sewaktu turut sama berjuang d SMKAF..
sahabat karib sy suatu ketika dulu..
sahabat sy dlm senang dan susah..
sahabat sy berkongsi cerita dan rasa..
sahabat sy sebilik laen katil..;p
sahabat sy p makan sama-sama..
sahabat sy yg suka tidor sama-sama..
sahabat sy yg balik hostel sama-sama..
sahabat sy p hostel sama-sama..
sahabat sy p usrah sama-sama..
sahabat sy p bank sama-sama..
sahabat sy p jumpe UMMi kaunselor sama-sama..
sahabat sy yg nangis sama-sama..
sahabat sy p usrah n qiam JIM sama-sama..

tp..tuu semua tinggal kenangan kan awak..
sedih rase hati..saat terima berita tentang awak..
sy ingat awak boleh teruskan ape yg kita sama-sama dapat mase usrah sama-sama dulu..

sy tau kita laen FIKRAH..
tp tuu bukan alasan nya..
dan sy tau awk bukan mcm tuu dulu..
tp tuu juga bukan alasan nya..
mane ilmu2 agama yg kita blaja dulu???
dan sy tahu..awak lebih tahu dri sy..
ilmu agama awak lebih mendalam dari sy..

Ya Rabbi..sy xsangka awak boleh jd  cam gni sekarang..
sy tau awak daa jauh berbeza..
bkn sikit..tp banyak..
tp sy xnk percaya if xtengok dgn mata kasar sendiri..

tp hakikatnya~~~..
tuu la hakikat yang paling pedih sy kena terima..
sahabat sy yg dulu daa berubah..
ya..berubah 360 darjah..

awak pn tahu kan..
aper yg awak daa wt ni betul or salah..
dan awak juga yg nak pilih jln ni..
tp,sy nk awk tau..matlamat xmenghalalkan cara..
Ya..sy bukan ustazah utk tazkirah or segala macam..

tp, sy nk awk tahu..
aper yg awak buat sekarang ni salah..
dan pembalasan Allah itu pasti..
sedarlah k.hanan..
sy sayang awak..

kekadang sy tertanya-tanya ..
n muhasabah balik diri sy..
kenapa yer awak berubah??
adakah sebab sy awak jd gni??

ya..sampai hari ni dan saat ini sy masih terase bersalah dengan awak..
sy xbermaksud nak lepas tangan n tinggalkan awak dulu..
dan saat sy call awak ke msg ke..
sy xder kekuatan utk tegur n direct dgn awak..
sy takut awk terasa..
wlpn lau ikutkan jika ukhuwah itu mantap..
sahabat itu xkan malu utk menegur..
tp...sy xder kekuatan utk ituu..

mengalir air mata sy saat tau sal perubahan awk..
memikirkan perubahan awak..
bukan semalaman..tp berbulan-bulan..
sy pendam kan je..sy doakan je..
sbb sy yakin awak akan berubah..
tp...hakikatnya..
still same..

seriously...
bukan niat sy..
dan jika difikir n dikenang kembali..
sy yg sapatutnya jd g2..bukan awak..
betapa beratnya sakit n pedihnya dugaan yg sy terima dulu..
korang daa tinggal kan sy sorang2 tau x..
sy kuatkan semangat sorang-sorang kt sana..
setahun sy bersabar..
dan sy pegang ayat ni..
"Inna maal usri usra"..

tp..setelah sy berjaya lalui segala ujian2 tuu sume..
ni balasan yg saya dpt dri awak..
mane harga UKHUWAH n PERSAHABATAN kita selama ni??
if awk daa xsayang sy ..
xpe..
sy tetap syg awak..
sy tetap doakan awak..

sy nk awak tau..
sy selalu pantau awak dr jauh..
bertanya khabar dr teman-teman lain..
tuu je yg sy mampu..
wlpn pada hakikatnya org laen daa mls nk amek tau sal awak..
tp..sy still nk amek tau..

sbb ape???
sbb sy SAYANG awak..
sy nk awak yg dulu..
bukan yg sekarang..
yang pakai tudung labuh..
yang dulu pakai baju kurung n jubah~
yg dulu digelar USTAZAH..
bukan yg sekarang..kembalilah ke pangkal jalan duhai sahabat..
sy rindukan NOR HANAN yg dulu..
kembalilah wahai sahabat..
dan sy rindukn awak sangat-sangat^^,

biarlah awk nk benci sy or pape slps ni..
tp..yg pasti sy lega if awk baca tulisan sy ni..
LUV U K.HANAN~ABADAN ABADA~

gambar ni daa lame sy edit..tp xsempat nk bg dulu..
masa ni xpandai lg nk gne software len..


saat melepaskan takhlifan~MUKTAMAR SANAWI~
hilang satu bebanan..yg hakikatnya xkan terhenti di situ..

 Tuhan jangan lah engkau palingkan hati kami setelah engkau memberi hidayah..
sesungguhnya engkau yang lebih mengetahui..
meski pun ku ulangi dosa-sosa semalam..
namun ku tahu kau maha pengampun..
Ya Allah ampunkan lah dosa-dosaku..
Ya Allah redhakanlah kehidupanku..
moga terhapus penghijab kalbu antara kau dan aku..~~


7 comments on "Dulu satu kepala..Walaupun laen FIKRAH~"

Mohd Hafizie bin Samat on November 14, 2011 at 3:11 PM said...

salam.. sayu hati bila baca...huhu.. moga sahabat kembali ke arah kebaikan.. :)

~Al-FakHiR ilaLLaH~..Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku & matiku hanyalah kerana Allah taala~ on November 14, 2011 at 7:57 PM said...

hurm..terima kasih..doakan juga shbat sy itu kembali ke arah kebaikan semula..Ya, hidayah itu milik Allah..:)

Mohd Hafizie bin Samat on November 14, 2011 at 8:51 PM said...

Seseorng tu brubah mesti ada sebabnya..xmungkin tiba2 jer kan ibarat sekali air bah, sekali pantai brubah... Jadi, 'tuk kembali mendapat hidayah mesti kena cari puncanya krn di situlah insya'Allah ada pnyelesaiannya. Bantulh selagi trdaya... Sya pulak ada kenalan perempuan..tapi dia dah trbiasa dengan cara hidup moden, tapi aktiviti melibatkan surau, Balai Islam dia join.. dia jg xsuka keluar ke tempat2 xelok, brkawan plak dengan yg baik2.. jadi, sayanglah klau trlambat...baik mana sekalipun tapi klau ada yg xubah mmg susah. Sya xkenal la sgt dgn dia, tapi sya kesian jer, niat dah ada. tapi adalh kwn baik dia yg bantu2 dia...Hrp dia brubahlah sblm trlambat, sya minta janji tapi mungkin, biarlah sebuah harapan kpd Allah..Jadi, sya telah semadikannya dlm sbuah puisi, moga2 dia fahami....:) http://jiehearty.blogspot.com/2011/11/puisi-kau-jua-muslimah.html
"Perubahan hidup brmula drpd perubahan diri, perubahan diri brmula drpd perubahan HATI"...

~Al-FakHiR ilaLLaH~..Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku & matiku hanyalah kerana Allah taala~ on November 15, 2011 at 10:55 PM said...

hurm..mmg xtahu ape sbb berubah tuu..culture shock mungkin..atau kehendak sendiri yg memilih jln itu..macam mana nk bantu dia kembali if mmg kami daa xberhubung pn..n xder rakan2 len yg still contek dgn dia..hatta same u pn..seolah-olah melarikan diri..so solution??huhu..owh, nasihat sy gunalah org tengah utk tarik sahabat perempuan tu..n biar org tuu bleh follow dia n knal betul2..bleh juga ajak join usrah..kt sana ada Pmi kn..so, gunakan lah..syang if dia btul2 mencari, tp xder yg sudi bimbing..skadar pandangan..:)

Mohd Hafizie bin Samat on November 16, 2011 at 3:31 PM said...

hurm, mmg susahlh lose contact cmtu..kita ni mampu doa je kan. Moga sape2 yg berada dgn dia n jadi kwn dia skrng tu fhm n sedar..klau bkn kita pun mgkn orng lain yg dpt sedarkn dia sbb dia dah ada asas agama kn. Insya'Allah klau msh ada pluang pasti dia akan kembali ke arah kbaikan.. Mungkin ada kot yg tahu pasal dia, try ingat kembali..:)tapi ruginya kn.. sya ni nak sgt2.. sya xda pluang cmtu.. masa sekolah dlu xda pluang nk ke sekolah agama, lagipun brgantung kpd orng tua kn. Kita trpksa lah sbb mereka lah pada awalnya mncorakkan kita tapi tetap syukur dgn diri ni wlaupn sekolah biasa jer bkn sekolah agama..tapi cmtulh,nk kata trlambat tu xdalh tapi sgala2nya pun dah brlalu, skrng study Pengajian Melayu, terkadang2 nak jer duk dlm Pngajian Islam.. huhu...tu sbblh cuba yg trmampu, klau dlm Kesusasteraan Melayu pun ada kbaikannnya n Islamnya, jg mlalui nasyid juga dpt juga sdikit sbyk usaha.. xpelh, jadi harapan sya mgkn pada anak2 nnti.. insya'Allah..
Oh ya, mmg ada kwn yg rapat dgn bdk prmpuan tu, sya pun dah bgthu hal ni dan dia mmg sdng usaha... Bila brkwn tu sya tgk cam pelik plak, sorng brtudung labuh, sorng lagi free hair.. he3.. dari situlh dpt tengok prbezaannya, mgkn dari situ jg buatkn dia sedar.. bukan senang nk brubah ni klau diri sndri xusaha.. bdk prmpuan tu ckp, dia fhm, dia tahu tapi dia orng K.L., jadi, fhm2lh dah trbiasa sjk kcil lagi... tapi bgi sya klau btl2 nk brubah, orng akan tgk n kata2 pe2 pun kjap jer, lps tu senyaplh.. lagipun x da orng yg xsuka kbaikan kn. Kena slow2lah, dan orng cmtu msti kena diingatkan slalu, klau tak takut nnti kmbli cam sediakala..

~Al-FakHiR ilaLLaH~..Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku & matiku hanyalah kerana Allah taala~ on November 17, 2011 at 1:09 AM said...

sebenarnya sy xberani nk komen panjang2 sal shabat sy ni..hanya mampu mendoakan dia shj wt masa ni..n tertarik dgn ayat ni...Lebih baik jadi BEKAS ORANG JAHAT daripada jadi BEKAS ORANG BAIK... (takutnya dgr statement ni)..

mengenai komen awk sal xder peluang nk skolah agama dlu..yer, sy bertuah sbb parent hntar skul agama..wlpn hanya smka je..tp nk citer..xsemua bdak skul agama ni baek..ramai je bdak skul biasa yg jauh lebih baek dri bdak skul agama..dan jgn lah menyesalinya..ilmu agama tuu bleh cari kat mane2 je..cma nak@x je..:)

sal kwn P awk tu, sy doakan dia brubah ke arah kebaikan..if xbleh nk wt semua..jgn tinggalkn semua..ajak dlu slow2..biasanya hati org yg nk mencari agama/ benda baek lebih lembut nk terima kebaikan berbanding dgn org yg xnak..
apapun HIDAYAH itu milik Allah..if dia nk merubah seseorg itu,maka kita tiada kuasa nk halang..~pesanan buat diri juga~

Mohd Hafizie bin Samat on November 17, 2011 at 9:22 AM said...

insya'Allah... yg penting tetap istiqamah dlm kebaikan.. :) syukran 'tuk nasihat n pendapat.. Semoga hidayah itu tetap mnjadi milik kita juga buat sahabat2 yg lain..

Post a Comment

Tuesday, May 3, 2011

Dulu satu kepala..Walaupun laen FIKRAH~



Nota cinta buat sahabat~

Salamun'alaik..
ingin sekali ku titipkan tulisan ini buat sahabat saya..
mantan PENGERUSI HELWA "08..
penuntut UUM jurusan Pendidikan Kaunseling sekarang..
pertama sekali sy minta maaf byk2 dr hujung rambut hingga hujung kaki..

untuk apa sy tulis ini ea???
utk aper yer???
maaf andai awak terbaca tulisan sy ni..
tp..sy nk awk tahu..if sy daa xde pn..
sy nak awak tahu..
sy sayang awak banyak!!~~

awak laa..
sahabat yg sy kenali sewaktu turut sama berjuang d SMKAF..
sahabat karib sy suatu ketika dulu..
sahabat sy dlm senang dan susah..
sahabat sy berkongsi cerita dan rasa..
sahabat sy sebilik laen katil..;p
sahabat sy p makan sama-sama..
sahabat sy yg suka tidor sama-sama..
sahabat sy yg balik hostel sama-sama..
sahabat sy p hostel sama-sama..
sahabat sy p usrah sama-sama..
sahabat sy p bank sama-sama..
sahabat sy p jumpe UMMi kaunselor sama-sama..
sahabat sy yg nangis sama-sama..
sahabat sy p usrah n qiam JIM sama-sama..

tp..tuu semua tinggal kenangan kan awak..
sedih rase hati..saat terima berita tentang awak..
sy ingat awak boleh teruskan ape yg kita sama-sama dapat mase usrah sama-sama dulu..

sy tau kita laen FIKRAH..
tp tuu bukan alasan nya..
dan sy tau awk bukan mcm tuu dulu..
tp tuu juga bukan alasan nya..
mane ilmu2 agama yg kita blaja dulu???
dan sy tahu..awak lebih tahu dri sy..
ilmu agama awak lebih mendalam dari sy..

Ya Rabbi..sy xsangka awak boleh jd  cam gni sekarang..
sy tau awak daa jauh berbeza..
bkn sikit..tp banyak..
tp sy xnk percaya if xtengok dgn mata kasar sendiri..

tp hakikatnya~~~..
tuu la hakikat yang paling pedih sy kena terima..
sahabat sy yg dulu daa berubah..
ya..berubah 360 darjah..

awak pn tahu kan..
aper yg awak daa wt ni betul or salah..
dan awak juga yg nak pilih jln ni..
tp,sy nk awk tau..matlamat xmenghalalkan cara..
Ya..sy bukan ustazah utk tazkirah or segala macam..

tp, sy nk awk tahu..
aper yg awak buat sekarang ni salah..
dan pembalasan Allah itu pasti..
sedarlah k.hanan..
sy sayang awak..

kekadang sy tertanya-tanya ..
n muhasabah balik diri sy..
kenapa yer awak berubah??
adakah sebab sy awak jd gni??

ya..sampai hari ni dan saat ini sy masih terase bersalah dengan awak..
sy xbermaksud nak lepas tangan n tinggalkan awak dulu..
dan saat sy call awak ke msg ke..
sy xder kekuatan utk tegur n direct dgn awak..
sy takut awk terasa..
wlpn lau ikutkan jika ukhuwah itu mantap..
sahabat itu xkan malu utk menegur..
tp...sy xder kekuatan utk ituu..

mengalir air mata sy saat tau sal perubahan awk..
memikirkan perubahan awak..
bukan semalaman..tp berbulan-bulan..
sy pendam kan je..sy doakan je..
sbb sy yakin awak akan berubah..
tp...hakikatnya..
still same..

seriously...
bukan niat sy..
dan jika difikir n dikenang kembali..
sy yg sapatutnya jd g2..bukan awak..
betapa beratnya sakit n pedihnya dugaan yg sy terima dulu..
korang daa tinggal kan sy sorang2 tau x..
sy kuatkan semangat sorang-sorang kt sana..
setahun sy bersabar..
dan sy pegang ayat ni..
"Inna maal usri usra"..

tp..setelah sy berjaya lalui segala ujian2 tuu sume..
ni balasan yg saya dpt dri awak..
mane harga UKHUWAH n PERSAHABATAN kita selama ni??
if awk daa xsayang sy ..
xpe..
sy tetap syg awak..
sy tetap doakan awak..

sy nk awak tau..
sy selalu pantau awak dr jauh..
bertanya khabar dr teman-teman lain..
tuu je yg sy mampu..
wlpn pada hakikatnya org laen daa mls nk amek tau sal awak..
tp..sy still nk amek tau..

sbb ape???
sbb sy SAYANG awak..
sy nk awak yg dulu..
bukan yg sekarang..
yang pakai tudung labuh..
yang dulu pakai baju kurung n jubah~
yg dulu digelar USTAZAH..
bukan yg sekarang..kembalilah ke pangkal jalan duhai sahabat..
sy rindukan NOR HANAN yg dulu..
kembalilah wahai sahabat..
dan sy rindukn awak sangat-sangat^^,

biarlah awk nk benci sy or pape slps ni..
tp..yg pasti sy lega if awk baca tulisan sy ni..
LUV U K.HANAN~ABADAN ABADA~

gambar ni daa lame sy edit..tp xsempat nk bg dulu..
masa ni xpandai lg nk gne software len..


saat melepaskan takhlifan~MUKTAMAR SANAWI~
hilang satu bebanan..yg hakikatnya xkan terhenti di situ..

 Tuhan jangan lah engkau palingkan hati kami setelah engkau memberi hidayah..
sesungguhnya engkau yang lebih mengetahui..
meski pun ku ulangi dosa-sosa semalam..
namun ku tahu kau maha pengampun..
Ya Allah ampunkan lah dosa-dosaku..
Ya Allah redhakanlah kehidupanku..
moga terhapus penghijab kalbu antara kau dan aku..~~


7 comments:

  1. salam.. sayu hati bila baca...huhu.. moga sahabat kembali ke arah kebaikan.. :)

    ReplyDelete
  2. hurm..terima kasih..doakan juga shbat sy itu kembali ke arah kebaikan semula..Ya, hidayah itu milik Allah..:)

    ReplyDelete
  3. Seseorng tu brubah mesti ada sebabnya..xmungkin tiba2 jer kan ibarat sekali air bah, sekali pantai brubah... Jadi, 'tuk kembali mendapat hidayah mesti kena cari puncanya krn di situlah insya'Allah ada pnyelesaiannya. Bantulh selagi trdaya... Sya pulak ada kenalan perempuan..tapi dia dah trbiasa dengan cara hidup moden, tapi aktiviti melibatkan surau, Balai Islam dia join.. dia jg xsuka keluar ke tempat2 xelok, brkawan plak dengan yg baik2.. jadi, sayanglah klau trlambat...baik mana sekalipun tapi klau ada yg xubah mmg susah. Sya xkenal la sgt dgn dia, tapi sya kesian jer, niat dah ada. tapi adalh kwn baik dia yg bantu2 dia...Hrp dia brubahlah sblm trlambat, sya minta janji tapi mungkin, biarlah sebuah harapan kpd Allah..Jadi, sya telah semadikannya dlm sbuah puisi, moga2 dia fahami....:) http://jiehearty.blogspot.com/2011/11/puisi-kau-jua-muslimah.html
    "Perubahan hidup brmula drpd perubahan diri, perubahan diri brmula drpd perubahan HATI"...

    ReplyDelete
  4. hurm..mmg xtahu ape sbb berubah tuu..culture shock mungkin..atau kehendak sendiri yg memilih jln itu..macam mana nk bantu dia kembali if mmg kami daa xberhubung pn..n xder rakan2 len yg still contek dgn dia..hatta same u pn..seolah-olah melarikan diri..so solution??huhu..owh, nasihat sy gunalah org tengah utk tarik sahabat perempuan tu..n biar org tuu bleh follow dia n knal betul2..bleh juga ajak join usrah..kt sana ada Pmi kn..so, gunakan lah..syang if dia btul2 mencari, tp xder yg sudi bimbing..skadar pandangan..:)

    ReplyDelete
  5. hurm, mmg susahlh lose contact cmtu..kita ni mampu doa je kan. Moga sape2 yg berada dgn dia n jadi kwn dia skrng tu fhm n sedar..klau bkn kita pun mgkn orng lain yg dpt sedarkn dia sbb dia dah ada asas agama kn. Insya'Allah klau msh ada pluang pasti dia akan kembali ke arah kbaikan.. Mungkin ada kot yg tahu pasal dia, try ingat kembali..:)tapi ruginya kn.. sya ni nak sgt2.. sya xda pluang cmtu.. masa sekolah dlu xda pluang nk ke sekolah agama, lagipun brgantung kpd orng tua kn. Kita trpksa lah sbb mereka lah pada awalnya mncorakkan kita tapi tetap syukur dgn diri ni wlaupn sekolah biasa jer bkn sekolah agama..tapi cmtulh,nk kata trlambat tu xdalh tapi sgala2nya pun dah brlalu, skrng study Pengajian Melayu, terkadang2 nak jer duk dlm Pngajian Islam.. huhu...tu sbblh cuba yg trmampu, klau dlm Kesusasteraan Melayu pun ada kbaikannnya n Islamnya, jg mlalui nasyid juga dpt juga sdikit sbyk usaha.. xpelh, jadi harapan sya mgkn pada anak2 nnti.. insya'Allah..
    Oh ya, mmg ada kwn yg rapat dgn bdk prmpuan tu, sya pun dah bgthu hal ni dan dia mmg sdng usaha... Bila brkwn tu sya tgk cam pelik plak, sorng brtudung labuh, sorng lagi free hair.. he3.. dari situlh dpt tengok prbezaannya, mgkn dari situ jg buatkn dia sedar.. bukan senang nk brubah ni klau diri sndri xusaha.. bdk prmpuan tu ckp, dia fhm, dia tahu tapi dia orng K.L., jadi, fhm2lh dah trbiasa sjk kcil lagi... tapi bgi sya klau btl2 nk brubah, orng akan tgk n kata2 pe2 pun kjap jer, lps tu senyaplh.. lagipun x da orng yg xsuka kbaikan kn. Kena slow2lah, dan orng cmtu msti kena diingatkan slalu, klau tak takut nnti kmbli cam sediakala..

    ReplyDelete
  6. sebenarnya sy xberani nk komen panjang2 sal shabat sy ni..hanya mampu mendoakan dia shj wt masa ni..n tertarik dgn ayat ni...Lebih baik jadi BEKAS ORANG JAHAT daripada jadi BEKAS ORANG BAIK... (takutnya dgr statement ni)..

    mengenai komen awk sal xder peluang nk skolah agama dlu..yer, sy bertuah sbb parent hntar skul agama..wlpn hanya smka je..tp nk citer..xsemua bdak skul agama ni baek..ramai je bdak skul biasa yg jauh lebih baek dri bdak skul agama..dan jgn lah menyesalinya..ilmu agama tuu bleh cari kat mane2 je..cma nak@x je..:)

    sal kwn P awk tu, sy doakan dia brubah ke arah kebaikan..if xbleh nk wt semua..jgn tinggalkn semua..ajak dlu slow2..biasanya hati org yg nk mencari agama/ benda baek lebih lembut nk terima kebaikan berbanding dgn org yg xnak..
    apapun HIDAYAH itu milik Allah..if dia nk merubah seseorg itu,maka kita tiada kuasa nk halang..~pesanan buat diri juga~

    ReplyDelete
  7. insya'Allah... yg penting tetap istiqamah dlm kebaikan.. :) syukran 'tuk nasihat n pendapat.. Semoga hidayah itu tetap mnjadi milik kita juga buat sahabat2 yg lain..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

✿EpiLoG✿SeoRaNg✿MujaHiDaH✿ Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ways To Make Money Online | Surviving Infidelity by Blogger Templates