Monday, December 26, 2011

buah tangan akhir sem^^

Posted by ::Siti Nur Adibah~10:: at 12:03 AM
Reactions: 
6 comments Links to this post
 Bismillahirrahmanirrahim..
Salamun'alaik..
Alhamdulillah..syukur, kerana masih diberi nikmat Iman dan Islam..
jua diberi kesempatan mengupdate blog..
sudah sekian lama menyepi..
ya!..byk kekangan deh..hehe


alhamdulillah..terima kasih xterhingga kpd sahabat-sahabat
sekuliah..kalian telah byk membantu sy sem ni..
tepat tarikh 23. 12. 2011..
maka tammatlah sesi pembelajan sy sem ni..
wlpn...
hakikatnya~~penim aihh..
sy banyak tension sem neh..hidup xterurus..h0ho

terima kasih wt kalian semua..sy sayang kamu kerana ALLAH
terutama aimi, adda, sha, nabilah, hidayah, a.iswandi, fini, irwan, din, shahir,wang jing dll..
terima kasih semua..
semoga kalian xserik bersama sy lagi^^


alhamdulillah..alhamdulillah..
terima kasih juga buat semua pensyarah sy sem ni..
wt cik wan azreena, dr suzana, dr sharazad, dr rozmi, dr sara waheeda,
cik asmuni, cik rabiah, dr rozainee, pn maznah, prof kamal dll..
di sini sy nk dedikasikan sebuah karya kami..

ni salah satu dri hasil tangan sy n rakan2..
xtido mlm kowtt..huu
video ni bgi memenuhi tugasan Psikologi Positive..
sy gelak guling2 nengok ni balik..hihi
layan~~~zass



SELAMAT STUDY WEEK SEMUA~~
esok sy balik klate..nk pohon restu UMMI wa ABAH..lalala
engat ya!
D. U. I. T

DOA
USAHA
IKHTIAR
TAWAKKAL

caiyyok adibah!!


Wednesday, November 30, 2011

.: Sujud pada yg SATU :.

Posted by ::Siti Nur Adibah~10:: at 11:09 PM
Reactions: 
0 comments Links to this post
Bismillah..
Allahuakbar!
jiwa runtun lagi..terasa diri jauh dgn pemilik abadi..
pesan pada diri..
"Jangan biarkan hitam itu melakat lama, risau nanti akan berkarat.. 
Bila berkarat nanti mungkin akan menjadi pemberat di Hari Pertimbangan kelak..."
fatrah exam kembali lagi..Rabbi yassir walatuassir!
Ya Allah permudahkan lah urusanku..
insan mana xpernah di uji..Ya kamu kuat!
belum terlambat utk ucapkan Salam Maal Hijrah
Kuasa Hijrah, Kuasa Untuk BEerubah!

~renung2kn dan selamat beramal~
ape  pn seharusya..

.: Sujud pada yg SATU :.
p/s: terima kasih kpd sahabat2 yg menguatkn ku tatkala daku lemah..
kalian adalah penguatku tatkala daku rebah..terima kasih sahabat!

Saturday, November 12, 2011

...di bulatan usrah terakhir!

Posted by ::Siti Nur Adibah~10:: at 1:58 AM
Reactions: 
0 comments Links to this post
bismillah wa alhamdulillah..
yeah!!..sy gumbira dan juga turut bersedih..
gembira sbb dpt jumpa adik2 usrah sy lagi..
bersedih sbb ni adlh usrah terakhir bersama kalian sesi ni..

hri ni 11-11-11
cantik x tarikh??hihi

alhamdulilah..
nk khabarkan..
hari ni sudah terlepas segala jenis bebanan yg sy tanggung
ya! takhlifan tuu berat teman..
bila kita xmampu berikan yg terbaek..
at least kita laksanakan..

diperihalkan satu kisah yg sy turut berkongsi dgn adik2 sy hri ni..
di bulatan usrah itu chinta~
11-11-11 at KFC KB & Medan Selera Pasar Siti Khadijah.. 
sy tertarik utk bercerita ttg kisah ini..
 byk ibrah yg boleh kita ambil..

kisah burung kecil yg berusaha utk memadamkan api..
 berlaku kisah di zaman Nabi Ibrahim semasa Baginda dibakar oleh kaumnya, seekor burung kecil terbang berulang alik mengisi air dalam paruhnya lalu menyiram ke atas api yang membakar. Itulah yang dilakukannya berulang kali.

Tingkah lakunya diperhatikan makhluk Allah yang lain lalu bertanya kepada burung kecil itu:
“Untuk apa kau berpenat lelah mengambil air berulang alik, sedangkan api yang membakar Nabi Ibrahim tidak akan terpadam dengan air yang kau siramkan itu.”
Lalu dijawab oleh burung berkenaan:
“Memang ia tidak akan dapat memadamkan api itu, tetapi aku lebih takut kepada Allah kerana Allah akan menyoal aku nanti, apakah yang aku sudah lakukan untuk agama Allah, dan Allah tidak akan bertanya sama ada aku berjaya memadamkan api itu atau pun tidak.
sy nk tekankan disini..
 kita memang sangat2 dituntut utk menyeru kpd kebaikan..
wlpn usaha kita hanya secibis shja..
tapi..laksanakanlah..
cukuplah kita laksanakan demi mendapatkan ganjaran yg besar di mata ALLAH..
dan bukan di mata manusia..

Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya. [ali imran:104]
usrah terakhir sblm berakhirnya sesi persekolahan thn nie..
seriously..akak sayang kamu semua kerana ALLAH
selamat memikul takhlifan baru yer adik2..
p/s: MUKTAMAR SANAWI kn daa lepas..
so, pandai2 la rancang utk wt perancangan bgi thn depan yer!

mmg ni usrah yg paling terkesan di hati kot..huhu 
terima kasih adik-adik!
kerna kalian sudi bersamaku mewarnai jalan dakwah ini..
SAYANG U ALL KERANA ALLAH! 
p/s:mohon mf andai xmampu menjaga kalian dgn baek..:(

Thursday, November 10, 2011

..dan bertabahlah kamu!

Posted by ::Siti Nur Adibah~10:: at 3:15 AM
Reactions: 
0 comments Links to this post
bismillah..
hua..hua..hua
aper kena ni..
study xtau mane-mane..
tp..lalalala(jiwa xkeharuan..)

baiklah..
sy nak isytiharkan..
ini kerja-kerja n eseimen sy..
utk peringatan diri sendiri yg xder m0od nk wt krja..h0ho
then..plus 2 pper mid sem lg + 1 kuiz..
haiyyo..

ok..1st sy kena submit esseimen psikologi perkembangan..
yg tuu cik wan azreena punyer..
2 esseimen deh..penulisan yg berbeza..
tajuk: pengaruh media dalam kalangan kanak2
hua3..
2nd..psikologi positive
tajuk : fogiveness n gratitude
yg ni daa settle individu n group..
alhamdulillah..

tapi kan..
buka ni ader kuiz tau..
topix : embryology..
10% la jugak..huuu

3rd..psikologi sosial..
haaa..yg ni berat punyer..
tajuk : aplikasi psikologi sosial
dgn bangganya!!
sy xwt aper2 pn lg..
penulisan proposal n drama^^
huk3~

4rd..psikologi sosial jugak..
sy xhantar lg latihan individu
tajuk steorotaip..
siapkan ya!

5rd..metodologi perkembangan..
proposalnya ader yg kena baiki..
tajuk : Corak  pemakaian topi keledar 
dalam kalangan penunggang motosikal 
di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
then..kumpln kami xpresent lg..
(mcm aku jerk yg kena present, cz die org cam xtau hape2)
naseb la badan!..haiyyo..

6rd..pengujian psikologi..
mid term 22/11/11
sy xprepared ape2 pn lagi..
n yg penting..
latihan cik rabiah pn nk kena submit gak..
2 latihan?? ahh..mcm terase nk persetankan je..sbb xder markah pn..
wt sakit kepala hotak je kira mengira..huhu
data pn kena complete kan dlm SPSS..
sy daa lupa caranya..
ish3..argghh!

7rd sistm & teori psiko..
mid term myb minggu ke2 after break sem..
presentation cik asmuni xciap lgi..
tajuk pn xdak lgi..hahaha

aper lagi haa???

haaa..pengantar falsafah
ke falsampah??h0ho
sy xcarik isi lagi..
tajuk : what is a citizen??
kena wt slide n present!!
oh adeebah..

amacam??
daa stress ke?
h0ho~bertabahlah!
bdak psiko daa start stress!
tu xplus dgn task SCHOOL OF TARBIYYAH
n LJ..muhahaha 

yeah!
aper pn..benda2 ni sume kena settle gak..
ya Allah..ya Rahman..
kuatka diriku..

dan janganlah engkau bebankan aku dengan beban yg xmampu aku tanggung..
Rabbi yassir wala tuassir ya Kareem..



 nk tau cara short-term sy nk lepaskn stress?? 
lau daa buka lagu nasyed kuat-kuat tuu..itu namenya sy sdg dlm keadaan stress~h0ho
...ape pn back to al-khalid
..dia yg mencipta stress n mengubat stress
..seharusnya
merintihlah padanya!

pssstttt: msti ader yg berkata "dri ko penat2 tulis kt sni, better ko p wt ciap esseimen"..
h0ho~mengertilah..
sesungguhnya..
ini juga adlh salah stu cara sy nk lepaskn stress..
short-term ea!




ini bukan medan teori..ini medan praktik!..

Posted by ::Siti Nur Adibah~10:: at 2:08 AM
Reactions: 
0 comments Links to this post
bismillah..
pelik x dgn tajuk entry ni??..
 ini bukan medan teori..ini medan praktik!
what ever laa..



xtau nk luahkan ape perasaan saat ni..
egt, bila da balik bercuti makin betul cket hotak n hidup hamba ni..
uhuu..(nampak sgt sblm ni hidup xbape btol kn?kikih..)
di saat ummat Islam sdg mengambil Ibrah 
dri pengorbanan Siti Hajar dan Nabi Allah Ibrahim dan Ismail a.s..
hamba masih dlm kebizian memikirkan masalah ummah..
h0ho..ummah la sgt kan..

aisehh..
siti nur adibah..
wake up la dear!..
masa kamu xbyk..
tp taklifan kamu banyakk!..

adik-adik sudah mula calling-calling..
bertanya bila mau bertandang ke sana..
memberi dan mengecas apa yg perlu..
akukah??

ya!!
tarbiah itu tidak pernah terhenti..
hatta pada diriku..
usah rasa lelah..
andai sedikit aje keringat yg ditumpah!


3 dalam 1..
student + dai'e + anak = khalifah
iyeeahh..
tadhiyyahmu ditagih!!..
ini bkn medan teori!
ini medan praktik!
titik.


10 Muwassafat Tarbiyyah..

Posted by ::Siti Nur Adibah~10:: at 2:00 AM
Reactions: 
0 comments Links to this post
bismillah wa alhamdulillah..
entry ni khas buat teman-teman seperjuangan..
  anda ingin berjuang??..
(jwb pada diri, bkn pada entry.hehe)

ayuh teman..
kita hadam kesepuluh Muwassafat Tarbiyyah..
benda basic ni teman..
andai xmampu laksanakan..
usah bicara soal perjuangan!

keras ke? kot la yer..
bkn ape teman..
  jika diri xmampu fahami..
takut kelak, musibah kembali pada diri..
justeru, mari kita persiapkan diri!



Muslim yang ingin mempersiapkan diri dalam perjuangan Islam perlu memperbaiki dirinya agar sentiasa terkehadapan daripada manusia lain. Risalah Islam yang syumul ini hendaklah difahami dengan membentuk diri yang syumul juga. Maka hendaklah diteliti di sini tentang aspek-aspek seorang da’ie Muslim dalam rangkanya untuk menjadi seorang Muslim yang sempurna. Sifat-sifat yang perlu ada pada diri ialah:

1) Kuat tubuh badan (Qawiyyal Jism)
Dakwah adalah berat pada tanggungjawab dan tugasnya, maka di sini perlunya seorang da’ie itu tubuh badan yang sihat dan kuat. Rasulullah saw menitikberatkan soal ini, sabdanya:
"Mukmin yang kuat itu lebih baik dan lebih dikasihi Allah dari mukmin yang lemah, tetapi pada keduanya ada kebaikan."
Kita juga hendaklah sentiasa memeriksa kesihatan diri, mengamalkan riadah dan tidak memakan atau minum suatu yang boleh dan diketahui merosakkan badan.

2) Akhlak yang mantap (Matinul Khuluq)
Akhlak kita ialah Al-Quran dan ianya terserlah pada diri Nabi saw. Telah dijelaskan beberapa unsur oleh Imam Al-Banna dalam kewajipan seorang da’ie iaitu bersifat sensitif, tawadhu’, benar dalam perkataan dan perbuatannya, tegas, menunaikan janji, berani, serius, menjauhi teman buruk dan lain-lain.

3) Fikiran yang berpengetahuan (Mutsaqqafal Fikri)
Seorang da’ie perlu berpengetahuan tentang Islam dan maklumat am supaya mampu menceritakan kepada orang lain perihalnya di samping perlu bersumberkan kepada Al-Quran dan Hadis serta ulama’ yang thiqah. Pesan Imam Banna:
"Perlu boleh membaca dengan baik, mempunyai perpustakaan sendiri dan cuba menjadi pakar dalam bidang yang diceburi."
Selain itu, seorang da’ie perlu mampu membaca Al-Quran dengan baik, tadabbur, sentiasa mempelajari sirah, kisah salaf dan kaedah serta rahsia hukum yang penting.

4) Mampu berusaha (Qadiran ala Kasbi)
Seorang da’ie walaupun kaya, perlu bekerja. Dia juga tidak boleh terlalu mengejar jawatan dalam kerajaan. Dalam keadaan tertentu, meletakkan jawatan dan meninggalkan tempat kerja mengikut keperluan dakwah lebih utama dari gaji dan pendapatan yang diterima. Selain itu, dia hendaklah sentiasa melakukan setiap kerja dengan betul dan sebaiknya (ihsan). Dalam soal kewangan, menjauhi riba dalam semua lapangan, menyimpan untuk waktu kesempitan, menjauhi segala bentuk kemewahan apatah lagi pembaziran dan memastikan setiap sen yang dibelanja tidak jatuh ke tangan bukan Islam adalah beberapa perkara penting yang perlu dititikberatkan dalam kehidupan.

5) Akidah yang sejahtera (Salimul Aqidah)
Seorang da’ie semestinya redha Allah sebagai Tuhan, Islam sebagai agama dan Muhammad saw sebagai Nabi dan Rasul yang terakhir. Sentiasalah muraqabah kepada Allah dan mengingati akhirat, memperbanyakkan nawafil dan zikir. Di samping itu, jangan dilupakan tugas menjaga kebersihan hati, bertaubat, istighfar, menjauhi dosa dan syubhat.

6) Ibadah yang betul (Sahihul Ibadah)
Seorang da’ie perlu melakukan ibadat yang meninggikan roh dan jiwanya, perlu belajar untuk membetulkan amalannya dan mengetahui halal dan haram dan tidak melampau atau berkurang (pertengahan) atau dengan kata lainnya bersederhana dalam setiap urusan dalam kehidupannya.

7) Mampu melawan nafsu (Mujahadah ala Nafsi)
Seorang da’ie perlu mempunyai azam yang kuat untuk melawan kehendak nafsunya dan mengikut kehendak Islam di samping tidak menghiraukan apa orang lain kata dalam mempraktikkan Islam yang sebenarnya. Perlulah diingatkan bahawa dai'e mungkin melalui suasana sukar yang tidak akan dapat dihadapi oleh orang yang tidak biasa dengan kesusahan.

8) Menjaga waktu (Haarithun ala Waqtihi)
Sentiasa beringat bahawa waktu, nilainya lebih mahal dari emas, waktu adalah kehidupan yang tidak akan kembali semula. Mengimbau kembali sejarah di zaman dahulu, para sahabat sentiasa berdoa agar diberkati waktu yang ada pada mereka.

9) Tersusun dalam urusan (Munazzamun fi syu’unihi)
Untuk manfaatkan waktu dengan baik, maka timbulnya keperluan kepada penyusunan dalam segala urusan. Gunakanlah segala masa dan tenaga tersusun untuk manfaat Islam dan dakwah.

10) Berguna untuk orang lain. (Nafi’un li ghairihi)
Da'ie umpama lilin yang membakar diri untuk menyuluh jalan orang lain. Da'ie adalah penggerak kepada dakwah dan Islam. Masa depan Islam, hidup dan terkuburnya Islam bergantung kepada da’ie. Amal Islam seorang da’ie ialah untuk menyelamatkan orang lain daripada kesesatan. Da'ie akan sentiasa merasa gembira bila dapat membantu orang lain. Paling indah dalam hidupnya ialah bila dapat mengajak seorang manusia ke jalan Allah.

Biar renggang difana dunia,biar hina dimata manusia,biar semangat semakin tua,biar akal semakin berusia, jangan tergadai silaturrahim antara kita sesama Islam...

“Ya Tuhan kami, ampunilah dosa-dosa kami dan tindakan-tindakan kami yang berlebih-lebihan dalam urusan kami dan tetapkanlah pendirian kami, dan tolonglah kami terhadap orang-orang yang kafir.”( maksud Ali-Imran :147)

banyak ker??
xper teman..kita buat satu persatu..
ingat!..proses tarbiyyah xpernah terhenti.. 

Sunday, October 30, 2011

Kehidupan dan Cinta~

Posted by ::Siti Nur Adibah~10:: at 6:54 PM
Reactions: 
0 comments Links to this post
Bissmillah..salam rindu buat teman-teman blogger semua..
sudah lama rasanya teratak ini sepi dengan sajian-sajian dan santapan-santapan rohani..
mahupun bait-bait bicara..
sudah hampir 2 bulan lamanya..dan semestinya sudah bersawang agaknya..=,=
maaf yer teman..
byk komitmen dan tugasan-tugasan yg membataskan diri ini untuk kembali aktif berblogging^^
di sini ada sebuah cerpen yg agak menarik utk dikongsi..selamat  membaca teman! 
.
.
.

Melangkah ke alam 20-an sememangnya membawa insan bernama remaja untuk berfikir lebih jauh mengenai erti sebuah kehidupan. Terbentang dihadapannya seribu satu pilihan yang akan menentukan corak masa hadapan. Semuanya terletak di tangan masing-masing. Pilihan yang mana harus digarap terlebih dahulu.
Pelajaran, perhubungan, percintaan, perkahwinan adalah topik-topik yang tidak akan pernah lari dalam perbualan remaja normal seperti saya. Sering saya berkongsi cerita dengan ummi setiap kali berbual.

"Ummi, kak fatin dah kahwin!" jawapan yang diterima.
"Belajar dululah kak."

Niat di hati sengaja saya mahu bercerita, namun respon yang diterima berbeza pula. Saya tahu, ummi mahu saya fokus dalam pelajaran terlebih dahulu. Usah bermain-main dengan perasaan.
Ummi saya berkaca mata. Pernah saya bercerita lagi kepada Ummi.
"Umi, semalam ada seorang kawan akak, dia YM dengan seorang kawan lelaki ni. Budak laki ni mulakan perbualan. Salam sayang, pelik akak dibuatnya, macam bukan pelajar agama. Kalau tengah bercinta memang macam tu ya? "

" Mana ada erti cinta sebelum kahwin. Kalau dah berdua dalam YM, samalah juga macam duduk berdua bersama-sama tanpa orang lain. Yang ketiga siapa? Mestilah SYAITAN bukan?"
Pesan Ummi, " Kalau nak dapat anak soleh tu mesti permulaannya baik dan betul."

Tipulah kalau saya cakap saya tak pernah rasa suka dengan seseorang. Perempuan memang cepat jatuh hati. Sangat bahaya!
Sangat normal untuk seseorang itu jatuh hati, taruh perasaan atau minat dengan orang lain. Saya tidak terkecuali. Ya, saya berkongsi cerita dengan Ummi.
Bagaimana saya boleh asyik, suka, minat. Pesan umi, solat tahajjud minta Allah tetapkan hati.
Tetapi dalam masa yang sama, saya takut kalau-kalau saya menjadi fitnah kepada saudara tersebut. Kakak perlu doa pada Allah seperti ini :Ya Allah aku mohon ampun sekiranya perlakuanku menyebabkan dosa kepada saudaraku.
Saya takut saya ini melalaikan saudara saya daripada Allah. Memang perlu rasa seperti itu, supaya kita takut dengan Allah. Doa pada Allah supaya hati kita terpelihara daripada gangguan syaitan itu.
Saya takut perasaan minat saya hanyalah membuatkan saya lebih jauh daripada Allah. Kalau ada teringat-ingat itu cepat istighfar. Selagi tidak ada yang sohih jangan rosakkan hati kita.
Resah, gelisah, semuanya bergaul dalam diri. Saya seolah-olah mahu menafikan rasa suka saya terhadap saudara tersebut. Tiba-tiba rasa cemburu dengan kawan-kawan yang rapat dengannya. Rasa 'insecure.' Rasa mahu cepat-cepat uraikan belitan perasaan ini.

Diakah untuk saya?
Siapa saya untuk dia?
Jika dia pun suka sama suka dengan saya, apa perlu saya buat?
Saya takut saya akan turut bercinta seperti kawan saya yang lain. Nah, mungkin saya pula akan teruji begitu? 

SAYA TAKUT!
Serabut sangat perasaan itu. Rencana Allah itu indah. Rupanya Allah lontarkan masalah yang serupa kepada seorang sahabat di Mesir. Kami punya fikrah yang sama. Masing-masing takut dengan perasaan ini.
Sedang berlari-lari melalui hari dalam perasaan ini, banyak pula post dan artikel mengenai cinta bertebaran di laman web kunjungan saya.
Banyak juga tazkirah dan peringatan mengenai perihal cinta. Saya dan sahabat selalu bertukar cerita, selalu mengingatkan diri masing-masing tentang matlamat hidup anak perantauan menuntut ilmu.
Sehinggalah hati saya ini terusik dengan serangkap kata-kata hikmah yang akhirnya menenangkan gundah tidak sudah.
Jika mahu mendapatkan yang soleh, kurangkan agenda mencari si soleh, tetapi berusahalah menjadi yang solehah.
Bertemu yang soleh, belum tentu kekal, mungkin boleh berubah solehnya. Kerana si soleh adalah insan biasa.
Perkahwinan adalah sebuah proses menjadi dan bukannya mencari.
Orang kata, cinta itu tidak semestinya memiliki bukan? Lebih baik cinta dalam diam.
Semoga setiap pilihan kita itu dibawah bimbingan-Nya. Selalu kita mahukan sesuatu untuk memenuhi kehendak diri kita, tapi sering kita lupa, Allah tidak akan berikan setiap yang kita mahu tetapi Dia berikan setiap yang kita perlu.
Jadi, sekarang saya akan fokuskan diri, gandakan usaha untuk menjadi seorang ummi yang berjaya.
Kelak kekanda saya akan tiba jua. Kalau bukan di dunia, akan ketemu jua di syurga sana. Biiznillah...


Wednesday, August 3, 2011

Tazkirah : Tetamu Allah di bulan Mulia

Posted by ::Siti Nur Adibah~10:: at 3:21 PM
Reactions: 
0 comments Links to this post
DENGAN nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan yang mentadbir sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w, penghulu segala Nabi dan Rasul. Selawat dan salam juga ke atas keluarga baginda dan seluruh sahabatnya.

Firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 183 “Wahai orang-orang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana pernah diwajibkan ke atas mereka yang terdahulu daripada kamu supaya kamu bertakwa kepada Allah.”

Ayat ini jelas bahawa matlamat terpenting daripada ibadah puasa bukan sahaja semata-mata ibadat, tetapi termasuk jugalah mentarbiyahkan diri seseorang yang beriman supaya menjadi orang-orang yang bertakwa kepada Allah SWT takwa merupakan penentuan kedudukan martabat manusia di sisi Allah SWT, kerana Allah SWT tidak menentukan kedudukan manusia berdasarkan kepada keturunan,bangsa, warna kulit, pangkat dan harta benda tetapi ditentukan dengan sifat takwa yang ada pada diri masing-masing.
Walaupun kita seorang kaya ataupun kita miskin, sama ada kita orang berkuasa atau tidak berkuasa, ia bukan ukuran kedudukan kita di sisi Allah SWT.

Ini jelas berdasarkan firman Allah SWT didalam al-Quran, “sungguhnya yang paling mulia di kalangan kamu di sisi Allah ialah orang yang bertakwa. “

Ibadah puasa melahir dan mentarbiyah seseorang yang beriman supaya menjadi orangorang yang bertakwa kepada- Nya, kerana di bulan Ramadan amalan meninggalkan perkaraperkara yang membatalkan puasa dan membatalkan pahala puasa adalah secara praktikal, melatih seseorang itu bertakwa kepada Allah dengan mengikut segala perintah dan meninggal segala larangan-Nya.

Dari segi amalan yang zahir, seseorang yang berpuasa diwajibkan meninggalkan makan minum, meninggalkan pergaulan dengan isteri,
meninggalkan apa yang dihalalkan pada masa yang lain, dan menjadi sebahagian naluri manusia yang bertakwa. Tetapi perkara yang menjadi perintah supaya meninggalkannya di waktu siang hari di bulan Ramadan.

Apabila seseorang manusia itu sanggup meninggalkan perkara yang dihalalkan oleh Allah di masa yang lain sematamata kerana taat kepada Allah, dengan mengerjakan ibadah puasa dan meninggalkan perkara-perkara yang membatalkan, dengan sendirinya melatih dirinya menjadi orang-orang yang taat dengan sifat takwa kepada Allah Taala.

Sesungguhnya dari segi rohani dan hak orang yang berpuasa mestilah dengan niat yang ikhlas kerana Allah SWT keikhlasan melalui ibadah puasa lebih terserlah daripada ibadahibadah yang lain kerana ibadat puasa wajib disembunyikan dan tidak dinyatakan. Ibadat yang lain lebih bersifat dinyatakan.

Orang nampak kita bersembahyang, tetapi orang tidak nampak kita berpuasa, semasa kita tidak makan, tetapi seorang yang berpuasa sanggup meninggalkan perkara yang membatalkan puasa sama ada dilihat oleh orang atau tidak. Di sini menyerlahkan keikhlasan, beribadat kepada Allah yang melahirkan sifat takwa, yang tersirat di dalam hati, bukan dari amalan-amalan yang zahir.

Di antara adab puasa juga ialah meninggalkan perkaraperkara yang boleh membatalkan pahala walaupun tidak membatalkan puasa, melihat yang haram, bercakap yang haram dan sebagainya yang merupakan tegahan-tegahan yang baik yang berkait dengan akhlak yang buruk yang tersirat di dalam hati. Dengan melaksanakan kewajipan ini juga, melahirkan sifat takwa kepada Allah.

Seterusnya di bulan Ramadan, kita dihidangkan dengan amalan ibadat sunat yang banyak seperti membaca Quran, sembahyang Tarawih, menjamu berbuka puasa, bersedekah makanan kepada orang yang berbuka puasa, amalan-amalan ini juga adalah amalan-amalan yang
membentuk peribadi samada yang menghubungkan kita dengan Allah atau hubungan kita dengan sesama manusia, keluarga dan jiran.

Menunjukkan bahawa di bulan mulia ini kita menjadi tetamu Allah SWT dihidangkan dengan makanan-makanan, bukan sahaja makanan zahir yang menyihatkan badan untuk menguatkan diri melaksanakan perintah Allah, dalam masa yang sama makanan-makanan rohani yang membersihkan jiwa dan mengikhlaskan hati sehingga membentuk menjadi orangorang yang bertakwa kepada Allah.

Disinilah terserlah kenyataan Allah, dihujung ayat yang menyatakan wajib berpuasa, supaya kamu menjadi orangorang yang bertakwa kepada Allah. Wallahu A’lam.

petikan dari : http://presiden.pas.org.my

Saturday, June 25, 2011

...menjadi yang terbaik!

Posted by ::Siti Nur Adibah~10:: at 12:30 AM
Reactions: 
0 comments Links to this post

Bismillah..
sedikit perkongsian..
buat wanita solehah di luar sana^^..
semoga bermanfaat..

Menjadi yang terbaik!..

Sementara Rasulullah SAW sendiri sebagai tauladan unggul, sentiasa mencetus galakan dan saranan agar umatnya berusaha untuk menjadi yang terbaik, yang paling dikasihi dan seumpamanya sebagaimana yang dinyatakan di dalam rantaian mutiara hadis-hadis baginda.

Antaranya :


1. “Orang yang paling baik di kalangan kamu ialah orang yang paling baik (pergaulannya) dengan ahli keluarga dan aku adalah yang terbaik dari kalangan kamu dalam pergaulan dengan ahli keluargaku.” ( Hadis riwayat Ibnu Majah dan Ibnu Hibban).

2. “Hal terbaik bagi seorang mukmin setelah ketaqwaan pada ALLAH SWT adalah (memiliki) seorang isteri solehah, iaitu yang patuh jika disuruh, menyenangkan bila dipandang, membenarkan jika suami bersumpah atasnya, dan pandai menjaga diri dan harta jika suami tidak ada.”( Hadis riwayat Thabrani dari Abdullah bin Salam )

3. "Dunia ini adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita yang solehah."      (Hadis riwayat Muslim)

4. "Yang terbaik daripada wanita di dunia, ada empat: Maryam binti 'Imran, Khadijah binti Khuwailid, Fatimah binti Muhammad dan Asiah isteri Firaun." ( Hadis riwayat Ahmad )

5. “Yang terbaik daripada kaum muslimin adalah yang menahan tangan dan lidahnya ( dari menyakiti ) Muslim yang lain." ( Hadis riwayat Muslim )


Dan banyak lagi hadis-hadis yang menganjurkan sedemikian.

Dan buat para muslimah yang sudah bergelar isteri.Saya percaya, usaha yang ikhlas kerana ALLAH SWT dari seorang isteri untuk ketenangan dan kedamaian suami di rumah, pasti akan diberikan ganjaran yang melimpah ruah dari sisi-NYA. Sebagaimana kata-kata suami kepada saya tatkala menegaskan pandangannya tentang hubungan suami isteri :
“…..hasil dari ketenangan di rumah, suami akan melihat dunia sebagai amanah yang dígalas atas nama ALLAH, dan bukan sebagai habuan kepada nafsu yang
bermaharajalela. Dunia baginya merupakan tempat untuk membalas kebaikan
keluarga, lalu dia menjadi seorang lelaki yang baik dan soleh….”
 indahnya hidup andai bersyariat..

Friday, June 24, 2011

...sometimes.

Posted by ::Siti Nur Adibah~10:: at 2:31 AM
Reactions: 
0 comments Links to this post
Bismillah..wa Alhamdulilah..
renungan bersama..mlm jumaat..
adakah anda pernah merasa sedemikian??
mari koreksi diri^^,,


sometimes..
kita rasa kita memang kuat semangat..
hakikatnya..
ada masa kita juga tersungkur lemah..

sometimes..
kita rasa kita boleh get closed dengan semua orang..
hakikatnya..
bukan semua orang mampu menerima kita..

sometimes..
kita rasa kita selalu susahkan orang lain..
hakikatnya..
kita memang memerlukan orang lain..

sometimes..
kita rasa kita terlalu kuat..
hakikatnya..
kita akan terus juga diuji..

sometimes..
kita rasa sudah cukup menjaga ukhwah..
hakikatnya..
pasti ada juga yang terluka..

sometimes..
kita selalu menyalahkan takdir..
hakikatnya..
setiap yang berlaku pasti ada hikmah

sometimes...
kita rasa kita mahu semua benda..
hakikatnya..
tak semua benda kita boleh miliki..

sometimes..
kita rasa kita sudah cukup ceria..
hakikatnya..
masih ada orang yang cakap kita garang..

sometimes..
kita sedaya upaya sembunyikan rahsia hati..
hakikatnya..
rahsia kadangkala terluah di raut wajah..

sometimes..
kita rasa kita keseorangan..
hakikatnya..
Allah sentiasa bersama-sama dengan kita..

sometimes..
kita rasa kita sunyi..
hakikatnya..
Allah sebaik-baik tempat mengadu..

sometimes..
kita rasa kesempitan wang.
hakikatnya..
Allah sebaik-baik pemberi rezeki..

sometimes..
kita rasa sangat berserabut..
hakikatnya..
dengan mengingati Allah..hati akan tenang.

sometimes..
kita rasa kita susah..
hakikatnya..
Allah adalah sebaik-baik penolong..

sometimes..
kita rasa kita tak selamat..
hakikatnya..
Allah sebaik-baik pemelihara..

sometimes..
apa yang kita rancang selalu tak menjadi..
hakikatnya..
perancangan Allah lebih baik..

what you have to do?

PUT YOUR TRUST IN ALLAH!
PUT YOUR TRUST IN ALLAH!
PUT YOUR TRUST IN ALLAH!






maaf dan terima kasih..
kepada sahabat dan teman..
 yg pernah mewarnai hidup saya..
dan pernah menjadi sebahagian dari hidup saya..
arigato..^^

Wednesday, June 22, 2011

..berkira-kira..

Posted by ::Siti Nur Adibah~10:: at 2:37 AM
Reactions: 
0 comments Links to this post
Bismillah..alhamdulillah..

tiada yang ingin dikongsi..
cuma hati ini berkira-kira..
banyak yang bermain di fikiran..
amanah, taklifan, tanggungjawab, permintaan, kehendak..
semua tue perlukan perkiraan..
ya, perkiraan yang sewajarnya..
dan perkiraan yang harus mengorbankan sesetengah perkara..
harus tepat pilih!

sebenarnya ..sebenarnya ..
sy nk p demokrasi aman ni..BERSIH 2.0..hehe

Jom turun beramai-ramai perhimpunan  BERSIH 2.0..
ummi wa abah..
please support me!
support la duit tambe..huk3
harus recharge semangat..
kata nk berjue..hehe

Kita menyokong BERSIH 2.0 bukan kerana ia bernama BERSIH, tetapi kerana ia mengandungi 8 tuntutan yang rakyat tuntut dengan cara yang baik, tetapi mereka tidak endahkan. Malah cuba berselindung dengan pelbagai alasan dalam masa yang sama mereka menipu rakyat seperti kanak-kanak dalam buaian.

8 tuntutan BERSIH 2.0
1. Membersihkan senarai undi.
2. Mereformasi undi pos.
3. Gunakan dakwat kekal.
4. Akses media yang bebas dan adil.
5. Tempoh kempen minima 21 hari.
6. Memperkukuh Institusi Awam.
7. Menghentikan rasuah.
8. Menghentikan politik kotor.

Membaca, Menilai, Mengkaji & membuat Keputusan adalah peranan Anak Muda hari ini. "Anak Muda Sayang Malaysia". Jika tidak 9 Julai, bila lagi kita ingin tunggu untuk berubah. 


Ya Allah~ permudahkan urusanku..
 ::RABBI YASSIR WALA TUA'ASSIR YA KAREEM::

Sunday, June 19, 2011

Belajar dari Mereka!!~Kem Remaja Imtiyaz~

Posted by ::Siti Nur Adibah~10:: at 2:19 AM
Reactions: 
0 comments Links to this post
Bismillah..alhamdulillah..
sudah lama tidak meng'post' entry baru..
kali ni nk kongsi satu pengalaman..
pd 17 dan 18 Jun 2011..
telah di jemput oleh team Itqan Training Consultancy..
yg dikendalikan oleh saudara Encik Nik Kamal dan Encik Khairul Anuar..
untuk menjadi fasilitator jemputan..

program yang byk memberi pengalaman baru..
Kem Remaja Imtiyaz..
di SMU(A) Tarbiah Islamiah, Lepah Selising, Pasir Puteh, Kelantan..
syukran juga buat saudara Encik Amirulhanif dan Cik Green Apple..
yg turut bertumas sepanjang program..;)

sekitar program berjalan..adik-adik muslimin dan muslimat..


ucapan wida' dan modul..

muka adik-adik yang ceria berprogram..


sebagai fesi jemputan...

banyak pengalaman baru yang kami dapat..
sungguh, kalian yang banyak mengajar kami..


kepada adik-adik Muslimat yang berkongsi cerita dan rasa denganku..
pada malam Jumaat..
dlm slot muhasabah di tanah perkuburan..
detik perkongsian antara kamu dan aku..
sungguh pahit dugaan hidup yang kalian hadapi..

doaku buat adik-adik disana..
semoga kalian tabah menempuh hari-hari yg mendatang..
sungguh keadaan yang membuatkan kalian menjadi sedemikian..
dan benar, akak tidak berada dalam situasi kalian..
diriku hanya mampu menasihati dan bersimpati..

ada sinar-sinar yang inginkan perubahan dalam diri kalian..
juga pada wajah kalian..
semoga ianya menjadi kenyataan..
dan seharusnya diriku menjadi orang yg ambil tahu!!
kenapa yer??
hurm,,kerana mereka harus kembali ke arah itu~~ 
jika bukan diriku..siapa lagi???

Monday, December 26, 2011

buah tangan akhir sem^^

 Bismillahirrahmanirrahim..
Salamun'alaik..
Alhamdulillah..syukur, kerana masih diberi nikmat Iman dan Islam..
jua diberi kesempatan mengupdate blog..
sudah sekian lama menyepi..
ya!..byk kekangan deh..hehe


alhamdulillah..terima kasih xterhingga kpd sahabat-sahabat
sekuliah..kalian telah byk membantu sy sem ni..
tepat tarikh 23. 12. 2011..
maka tammatlah sesi pembelajan sy sem ni..
wlpn...
hakikatnya~~penim aihh..
sy banyak tension sem neh..hidup xterurus..h0ho

terima kasih wt kalian semua..sy sayang kamu kerana ALLAH
terutama aimi, adda, sha, nabilah, hidayah, a.iswandi, fini, irwan, din, shahir,wang jing dll..
terima kasih semua..
semoga kalian xserik bersama sy lagi^^


alhamdulillah..alhamdulillah..
terima kasih juga buat semua pensyarah sy sem ni..
wt cik wan azreena, dr suzana, dr sharazad, dr rozmi, dr sara waheeda,
cik asmuni, cik rabiah, dr rozainee, pn maznah, prof kamal dll..
di sini sy nk dedikasikan sebuah karya kami..

ni salah satu dri hasil tangan sy n rakan2..
xtido mlm kowtt..huu
video ni bgi memenuhi tugasan Psikologi Positive..
sy gelak guling2 nengok ni balik..hihi
layan~~~zass



SELAMAT STUDY WEEK SEMUA~~
esok sy balik klate..nk pohon restu UMMI wa ABAH..lalala
engat ya!
D. U. I. T

DOA
USAHA
IKHTIAR
TAWAKKAL

caiyyok adibah!!


Wednesday, November 30, 2011

.: Sujud pada yg SATU :.

Bismillah..
Allahuakbar!
jiwa runtun lagi..terasa diri jauh dgn pemilik abadi..
pesan pada diri..
"Jangan biarkan hitam itu melakat lama, risau nanti akan berkarat.. 
Bila berkarat nanti mungkin akan menjadi pemberat di Hari Pertimbangan kelak..."
fatrah exam kembali lagi..Rabbi yassir walatuassir!
Ya Allah permudahkan lah urusanku..
insan mana xpernah di uji..Ya kamu kuat!
belum terlambat utk ucapkan Salam Maal Hijrah
Kuasa Hijrah, Kuasa Untuk BEerubah!

~renung2kn dan selamat beramal~
ape  pn seharusya..

.: Sujud pada yg SATU :.
p/s: terima kasih kpd sahabat2 yg menguatkn ku tatkala daku lemah..
kalian adalah penguatku tatkala daku rebah..terima kasih sahabat!

Saturday, November 12, 2011

...di bulatan usrah terakhir!

bismillah wa alhamdulillah..
yeah!!..sy gumbira dan juga turut bersedih..
gembira sbb dpt jumpa adik2 usrah sy lagi..
bersedih sbb ni adlh usrah terakhir bersama kalian sesi ni..

hri ni 11-11-11
cantik x tarikh??hihi

alhamdulilah..
nk khabarkan..
hari ni sudah terlepas segala jenis bebanan yg sy tanggung
ya! takhlifan tuu berat teman..
bila kita xmampu berikan yg terbaek..
at least kita laksanakan..

diperihalkan satu kisah yg sy turut berkongsi dgn adik2 sy hri ni..
di bulatan usrah itu chinta~
11-11-11 at KFC KB & Medan Selera Pasar Siti Khadijah.. 
sy tertarik utk bercerita ttg kisah ini..
 byk ibrah yg boleh kita ambil..

kisah burung kecil yg berusaha utk memadamkan api..
 berlaku kisah di zaman Nabi Ibrahim semasa Baginda dibakar oleh kaumnya, seekor burung kecil terbang berulang alik mengisi air dalam paruhnya lalu menyiram ke atas api yang membakar. Itulah yang dilakukannya berulang kali.

Tingkah lakunya diperhatikan makhluk Allah yang lain lalu bertanya kepada burung kecil itu:
“Untuk apa kau berpenat lelah mengambil air berulang alik, sedangkan api yang membakar Nabi Ibrahim tidak akan terpadam dengan air yang kau siramkan itu.”
Lalu dijawab oleh burung berkenaan:
“Memang ia tidak akan dapat memadamkan api itu, tetapi aku lebih takut kepada Allah kerana Allah akan menyoal aku nanti, apakah yang aku sudah lakukan untuk agama Allah, dan Allah tidak akan bertanya sama ada aku berjaya memadamkan api itu atau pun tidak.
sy nk tekankan disini..
 kita memang sangat2 dituntut utk menyeru kpd kebaikan..
wlpn usaha kita hanya secibis shja..
tapi..laksanakanlah..
cukuplah kita laksanakan demi mendapatkan ganjaran yg besar di mata ALLAH..
dan bukan di mata manusia..

Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya. [ali imran:104]
usrah terakhir sblm berakhirnya sesi persekolahan thn nie..
seriously..akak sayang kamu semua kerana ALLAH
selamat memikul takhlifan baru yer adik2..
p/s: MUKTAMAR SANAWI kn daa lepas..
so, pandai2 la rancang utk wt perancangan bgi thn depan yer!

mmg ni usrah yg paling terkesan di hati kot..huhu 
terima kasih adik-adik!
kerna kalian sudi bersamaku mewarnai jalan dakwah ini..
SAYANG U ALL KERANA ALLAH! 
p/s:mohon mf andai xmampu menjaga kalian dgn baek..:(

Thursday, November 10, 2011

..dan bertabahlah kamu!

bismillah..
hua..hua..hua
aper kena ni..
study xtau mane-mane..
tp..lalalala(jiwa xkeharuan..)

baiklah..
sy nak isytiharkan..
ini kerja-kerja n eseimen sy..
utk peringatan diri sendiri yg xder m0od nk wt krja..h0ho
then..plus 2 pper mid sem lg + 1 kuiz..
haiyyo..

ok..1st sy kena submit esseimen psikologi perkembangan..
yg tuu cik wan azreena punyer..
2 esseimen deh..penulisan yg berbeza..
tajuk: pengaruh media dalam kalangan kanak2
hua3..
2nd..psikologi positive
tajuk : fogiveness n gratitude
yg ni daa settle individu n group..
alhamdulillah..

tapi kan..
buka ni ader kuiz tau..
topix : embryology..
10% la jugak..huuu

3rd..psikologi sosial..
haaa..yg ni berat punyer..
tajuk : aplikasi psikologi sosial
dgn bangganya!!
sy xwt aper2 pn lg..
penulisan proposal n drama^^
huk3~

4rd..psikologi sosial jugak..
sy xhantar lg latihan individu
tajuk steorotaip..
siapkan ya!

5rd..metodologi perkembangan..
proposalnya ader yg kena baiki..
tajuk : Corak  pemakaian topi keledar 
dalam kalangan penunggang motosikal 
di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
then..kumpln kami xpresent lg..
(mcm aku jerk yg kena present, cz die org cam xtau hape2)
naseb la badan!..haiyyo..

6rd..pengujian psikologi..
mid term 22/11/11
sy xprepared ape2 pn lagi..
n yg penting..
latihan cik rabiah pn nk kena submit gak..
2 latihan?? ahh..mcm terase nk persetankan je..sbb xder markah pn..
wt sakit kepala hotak je kira mengira..huhu
data pn kena complete kan dlm SPSS..
sy daa lupa caranya..
ish3..argghh!

7rd sistm & teori psiko..
mid term myb minggu ke2 after break sem..
presentation cik asmuni xciap lgi..
tajuk pn xdak lgi..hahaha

aper lagi haa???

haaa..pengantar falsafah
ke falsampah??h0ho
sy xcarik isi lagi..
tajuk : what is a citizen??
kena wt slide n present!!
oh adeebah..

amacam??
daa stress ke?
h0ho~bertabahlah!
bdak psiko daa start stress!
tu xplus dgn task SCHOOL OF TARBIYYAH
n LJ..muhahaha 

yeah!
aper pn..benda2 ni sume kena settle gak..
ya Allah..ya Rahman..
kuatka diriku..

dan janganlah engkau bebankan aku dengan beban yg xmampu aku tanggung..
Rabbi yassir wala tuassir ya Kareem..



 nk tau cara short-term sy nk lepaskn stress?? 
lau daa buka lagu nasyed kuat-kuat tuu..itu namenya sy sdg dlm keadaan stress~h0ho
...ape pn back to al-khalid
..dia yg mencipta stress n mengubat stress
..seharusnya
merintihlah padanya!

pssstttt: msti ader yg berkata "dri ko penat2 tulis kt sni, better ko p wt ciap esseimen"..
h0ho~mengertilah..
sesungguhnya..
ini juga adlh salah stu cara sy nk lepaskn stress..
short-term ea!




ini bukan medan teori..ini medan praktik!..

bismillah..
pelik x dgn tajuk entry ni??..
 ini bukan medan teori..ini medan praktik!
what ever laa..



xtau nk luahkan ape perasaan saat ni..
egt, bila da balik bercuti makin betul cket hotak n hidup hamba ni..
uhuu..(nampak sgt sblm ni hidup xbape btol kn?kikih..)
di saat ummat Islam sdg mengambil Ibrah 
dri pengorbanan Siti Hajar dan Nabi Allah Ibrahim dan Ismail a.s..
hamba masih dlm kebizian memikirkan masalah ummah..
h0ho..ummah la sgt kan..

aisehh..
siti nur adibah..
wake up la dear!..
masa kamu xbyk..
tp taklifan kamu banyakk!..

adik-adik sudah mula calling-calling..
bertanya bila mau bertandang ke sana..
memberi dan mengecas apa yg perlu..
akukah??

ya!!
tarbiah itu tidak pernah terhenti..
hatta pada diriku..
usah rasa lelah..
andai sedikit aje keringat yg ditumpah!


3 dalam 1..
student + dai'e + anak = khalifah
iyeeahh..
tadhiyyahmu ditagih!!..
ini bkn medan teori!
ini medan praktik!
titik.


10 Muwassafat Tarbiyyah..

bismillah wa alhamdulillah..
entry ni khas buat teman-teman seperjuangan..
  anda ingin berjuang??..
(jwb pada diri, bkn pada entry.hehe)

ayuh teman..
kita hadam kesepuluh Muwassafat Tarbiyyah..
benda basic ni teman..
andai xmampu laksanakan..
usah bicara soal perjuangan!

keras ke? kot la yer..
bkn ape teman..
  jika diri xmampu fahami..
takut kelak, musibah kembali pada diri..
justeru, mari kita persiapkan diri!



Muslim yang ingin mempersiapkan diri dalam perjuangan Islam perlu memperbaiki dirinya agar sentiasa terkehadapan daripada manusia lain. Risalah Islam yang syumul ini hendaklah difahami dengan membentuk diri yang syumul juga. Maka hendaklah diteliti di sini tentang aspek-aspek seorang da’ie Muslim dalam rangkanya untuk menjadi seorang Muslim yang sempurna. Sifat-sifat yang perlu ada pada diri ialah:

1) Kuat tubuh badan (Qawiyyal Jism)
Dakwah adalah berat pada tanggungjawab dan tugasnya, maka di sini perlunya seorang da’ie itu tubuh badan yang sihat dan kuat. Rasulullah saw menitikberatkan soal ini, sabdanya:
"Mukmin yang kuat itu lebih baik dan lebih dikasihi Allah dari mukmin yang lemah, tetapi pada keduanya ada kebaikan."
Kita juga hendaklah sentiasa memeriksa kesihatan diri, mengamalkan riadah dan tidak memakan atau minum suatu yang boleh dan diketahui merosakkan badan.

2) Akhlak yang mantap (Matinul Khuluq)
Akhlak kita ialah Al-Quran dan ianya terserlah pada diri Nabi saw. Telah dijelaskan beberapa unsur oleh Imam Al-Banna dalam kewajipan seorang da’ie iaitu bersifat sensitif, tawadhu’, benar dalam perkataan dan perbuatannya, tegas, menunaikan janji, berani, serius, menjauhi teman buruk dan lain-lain.

3) Fikiran yang berpengetahuan (Mutsaqqafal Fikri)
Seorang da’ie perlu berpengetahuan tentang Islam dan maklumat am supaya mampu menceritakan kepada orang lain perihalnya di samping perlu bersumberkan kepada Al-Quran dan Hadis serta ulama’ yang thiqah. Pesan Imam Banna:
"Perlu boleh membaca dengan baik, mempunyai perpustakaan sendiri dan cuba menjadi pakar dalam bidang yang diceburi."
Selain itu, seorang da’ie perlu mampu membaca Al-Quran dengan baik, tadabbur, sentiasa mempelajari sirah, kisah salaf dan kaedah serta rahsia hukum yang penting.

4) Mampu berusaha (Qadiran ala Kasbi)
Seorang da’ie walaupun kaya, perlu bekerja. Dia juga tidak boleh terlalu mengejar jawatan dalam kerajaan. Dalam keadaan tertentu, meletakkan jawatan dan meninggalkan tempat kerja mengikut keperluan dakwah lebih utama dari gaji dan pendapatan yang diterima. Selain itu, dia hendaklah sentiasa melakukan setiap kerja dengan betul dan sebaiknya (ihsan). Dalam soal kewangan, menjauhi riba dalam semua lapangan, menyimpan untuk waktu kesempitan, menjauhi segala bentuk kemewahan apatah lagi pembaziran dan memastikan setiap sen yang dibelanja tidak jatuh ke tangan bukan Islam adalah beberapa perkara penting yang perlu dititikberatkan dalam kehidupan.

5) Akidah yang sejahtera (Salimul Aqidah)
Seorang da’ie semestinya redha Allah sebagai Tuhan, Islam sebagai agama dan Muhammad saw sebagai Nabi dan Rasul yang terakhir. Sentiasalah muraqabah kepada Allah dan mengingati akhirat, memperbanyakkan nawafil dan zikir. Di samping itu, jangan dilupakan tugas menjaga kebersihan hati, bertaubat, istighfar, menjauhi dosa dan syubhat.

6) Ibadah yang betul (Sahihul Ibadah)
Seorang da’ie perlu melakukan ibadat yang meninggikan roh dan jiwanya, perlu belajar untuk membetulkan amalannya dan mengetahui halal dan haram dan tidak melampau atau berkurang (pertengahan) atau dengan kata lainnya bersederhana dalam setiap urusan dalam kehidupannya.

7) Mampu melawan nafsu (Mujahadah ala Nafsi)
Seorang da’ie perlu mempunyai azam yang kuat untuk melawan kehendak nafsunya dan mengikut kehendak Islam di samping tidak menghiraukan apa orang lain kata dalam mempraktikkan Islam yang sebenarnya. Perlulah diingatkan bahawa dai'e mungkin melalui suasana sukar yang tidak akan dapat dihadapi oleh orang yang tidak biasa dengan kesusahan.

8) Menjaga waktu (Haarithun ala Waqtihi)
Sentiasa beringat bahawa waktu, nilainya lebih mahal dari emas, waktu adalah kehidupan yang tidak akan kembali semula. Mengimbau kembali sejarah di zaman dahulu, para sahabat sentiasa berdoa agar diberkati waktu yang ada pada mereka.

9) Tersusun dalam urusan (Munazzamun fi syu’unihi)
Untuk manfaatkan waktu dengan baik, maka timbulnya keperluan kepada penyusunan dalam segala urusan. Gunakanlah segala masa dan tenaga tersusun untuk manfaat Islam dan dakwah.

10) Berguna untuk orang lain. (Nafi’un li ghairihi)
Da'ie umpama lilin yang membakar diri untuk menyuluh jalan orang lain. Da'ie adalah penggerak kepada dakwah dan Islam. Masa depan Islam, hidup dan terkuburnya Islam bergantung kepada da’ie. Amal Islam seorang da’ie ialah untuk menyelamatkan orang lain daripada kesesatan. Da'ie akan sentiasa merasa gembira bila dapat membantu orang lain. Paling indah dalam hidupnya ialah bila dapat mengajak seorang manusia ke jalan Allah.

Biar renggang difana dunia,biar hina dimata manusia,biar semangat semakin tua,biar akal semakin berusia, jangan tergadai silaturrahim antara kita sesama Islam...

“Ya Tuhan kami, ampunilah dosa-dosa kami dan tindakan-tindakan kami yang berlebih-lebihan dalam urusan kami dan tetapkanlah pendirian kami, dan tolonglah kami terhadap orang-orang yang kafir.”( maksud Ali-Imran :147)

banyak ker??
xper teman..kita buat satu persatu..
ingat!..proses tarbiyyah xpernah terhenti.. 

Sunday, October 30, 2011

Kehidupan dan Cinta~

Bissmillah..salam rindu buat teman-teman blogger semua..
sudah lama rasanya teratak ini sepi dengan sajian-sajian dan santapan-santapan rohani..
mahupun bait-bait bicara..
sudah hampir 2 bulan lamanya..dan semestinya sudah bersawang agaknya..=,=
maaf yer teman..
byk komitmen dan tugasan-tugasan yg membataskan diri ini untuk kembali aktif berblogging^^
di sini ada sebuah cerpen yg agak menarik utk dikongsi..selamat  membaca teman! 
.
.
.

Melangkah ke alam 20-an sememangnya membawa insan bernama remaja untuk berfikir lebih jauh mengenai erti sebuah kehidupan. Terbentang dihadapannya seribu satu pilihan yang akan menentukan corak masa hadapan. Semuanya terletak di tangan masing-masing. Pilihan yang mana harus digarap terlebih dahulu.
Pelajaran, perhubungan, percintaan, perkahwinan adalah topik-topik yang tidak akan pernah lari dalam perbualan remaja normal seperti saya. Sering saya berkongsi cerita dengan ummi setiap kali berbual.

"Ummi, kak fatin dah kahwin!" jawapan yang diterima.
"Belajar dululah kak."

Niat di hati sengaja saya mahu bercerita, namun respon yang diterima berbeza pula. Saya tahu, ummi mahu saya fokus dalam pelajaran terlebih dahulu. Usah bermain-main dengan perasaan.
Ummi saya berkaca mata. Pernah saya bercerita lagi kepada Ummi.
"Umi, semalam ada seorang kawan akak, dia YM dengan seorang kawan lelaki ni. Budak laki ni mulakan perbualan. Salam sayang, pelik akak dibuatnya, macam bukan pelajar agama. Kalau tengah bercinta memang macam tu ya? "

" Mana ada erti cinta sebelum kahwin. Kalau dah berdua dalam YM, samalah juga macam duduk berdua bersama-sama tanpa orang lain. Yang ketiga siapa? Mestilah SYAITAN bukan?"
Pesan Ummi, " Kalau nak dapat anak soleh tu mesti permulaannya baik dan betul."

Tipulah kalau saya cakap saya tak pernah rasa suka dengan seseorang. Perempuan memang cepat jatuh hati. Sangat bahaya!
Sangat normal untuk seseorang itu jatuh hati, taruh perasaan atau minat dengan orang lain. Saya tidak terkecuali. Ya, saya berkongsi cerita dengan Ummi.
Bagaimana saya boleh asyik, suka, minat. Pesan umi, solat tahajjud minta Allah tetapkan hati.
Tetapi dalam masa yang sama, saya takut kalau-kalau saya menjadi fitnah kepada saudara tersebut. Kakak perlu doa pada Allah seperti ini :Ya Allah aku mohon ampun sekiranya perlakuanku menyebabkan dosa kepada saudaraku.
Saya takut saya ini melalaikan saudara saya daripada Allah. Memang perlu rasa seperti itu, supaya kita takut dengan Allah. Doa pada Allah supaya hati kita terpelihara daripada gangguan syaitan itu.
Saya takut perasaan minat saya hanyalah membuatkan saya lebih jauh daripada Allah. Kalau ada teringat-ingat itu cepat istighfar. Selagi tidak ada yang sohih jangan rosakkan hati kita.
Resah, gelisah, semuanya bergaul dalam diri. Saya seolah-olah mahu menafikan rasa suka saya terhadap saudara tersebut. Tiba-tiba rasa cemburu dengan kawan-kawan yang rapat dengannya. Rasa 'insecure.' Rasa mahu cepat-cepat uraikan belitan perasaan ini.

Diakah untuk saya?
Siapa saya untuk dia?
Jika dia pun suka sama suka dengan saya, apa perlu saya buat?
Saya takut saya akan turut bercinta seperti kawan saya yang lain. Nah, mungkin saya pula akan teruji begitu? 

SAYA TAKUT!
Serabut sangat perasaan itu. Rencana Allah itu indah. Rupanya Allah lontarkan masalah yang serupa kepada seorang sahabat di Mesir. Kami punya fikrah yang sama. Masing-masing takut dengan perasaan ini.
Sedang berlari-lari melalui hari dalam perasaan ini, banyak pula post dan artikel mengenai cinta bertebaran di laman web kunjungan saya.
Banyak juga tazkirah dan peringatan mengenai perihal cinta. Saya dan sahabat selalu bertukar cerita, selalu mengingatkan diri masing-masing tentang matlamat hidup anak perantauan menuntut ilmu.
Sehinggalah hati saya ini terusik dengan serangkap kata-kata hikmah yang akhirnya menenangkan gundah tidak sudah.
Jika mahu mendapatkan yang soleh, kurangkan agenda mencari si soleh, tetapi berusahalah menjadi yang solehah.
Bertemu yang soleh, belum tentu kekal, mungkin boleh berubah solehnya. Kerana si soleh adalah insan biasa.
Perkahwinan adalah sebuah proses menjadi dan bukannya mencari.
Orang kata, cinta itu tidak semestinya memiliki bukan? Lebih baik cinta dalam diam.
Semoga setiap pilihan kita itu dibawah bimbingan-Nya. Selalu kita mahukan sesuatu untuk memenuhi kehendak diri kita, tapi sering kita lupa, Allah tidak akan berikan setiap yang kita mahu tetapi Dia berikan setiap yang kita perlu.
Jadi, sekarang saya akan fokuskan diri, gandakan usaha untuk menjadi seorang ummi yang berjaya.
Kelak kekanda saya akan tiba jua. Kalau bukan di dunia, akan ketemu jua di syurga sana. Biiznillah...


Wednesday, August 3, 2011

Tazkirah : Tetamu Allah di bulan Mulia

DENGAN nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan yang mentadbir sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w, penghulu segala Nabi dan Rasul. Selawat dan salam juga ke atas keluarga baginda dan seluruh sahabatnya.

Firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 183 “Wahai orang-orang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana pernah diwajibkan ke atas mereka yang terdahulu daripada kamu supaya kamu bertakwa kepada Allah.”

Ayat ini jelas bahawa matlamat terpenting daripada ibadah puasa bukan sahaja semata-mata ibadat, tetapi termasuk jugalah mentarbiyahkan diri seseorang yang beriman supaya menjadi orang-orang yang bertakwa kepada Allah SWT takwa merupakan penentuan kedudukan martabat manusia di sisi Allah SWT, kerana Allah SWT tidak menentukan kedudukan manusia berdasarkan kepada keturunan,bangsa, warna kulit, pangkat dan harta benda tetapi ditentukan dengan sifat takwa yang ada pada diri masing-masing.
Walaupun kita seorang kaya ataupun kita miskin, sama ada kita orang berkuasa atau tidak berkuasa, ia bukan ukuran kedudukan kita di sisi Allah SWT.

Ini jelas berdasarkan firman Allah SWT didalam al-Quran, “sungguhnya yang paling mulia di kalangan kamu di sisi Allah ialah orang yang bertakwa. “

Ibadah puasa melahir dan mentarbiyah seseorang yang beriman supaya menjadi orangorang yang bertakwa kepada- Nya, kerana di bulan Ramadan amalan meninggalkan perkaraperkara yang membatalkan puasa dan membatalkan pahala puasa adalah secara praktikal, melatih seseorang itu bertakwa kepada Allah dengan mengikut segala perintah dan meninggal segala larangan-Nya.

Dari segi amalan yang zahir, seseorang yang berpuasa diwajibkan meninggalkan makan minum, meninggalkan pergaulan dengan isteri,
meninggalkan apa yang dihalalkan pada masa yang lain, dan menjadi sebahagian naluri manusia yang bertakwa. Tetapi perkara yang menjadi perintah supaya meninggalkannya di waktu siang hari di bulan Ramadan.

Apabila seseorang manusia itu sanggup meninggalkan perkara yang dihalalkan oleh Allah di masa yang lain sematamata kerana taat kepada Allah, dengan mengerjakan ibadah puasa dan meninggalkan perkara-perkara yang membatalkan, dengan sendirinya melatih dirinya menjadi orang-orang yang taat dengan sifat takwa kepada Allah Taala.

Sesungguhnya dari segi rohani dan hak orang yang berpuasa mestilah dengan niat yang ikhlas kerana Allah SWT keikhlasan melalui ibadah puasa lebih terserlah daripada ibadahibadah yang lain kerana ibadat puasa wajib disembunyikan dan tidak dinyatakan. Ibadat yang lain lebih bersifat dinyatakan.

Orang nampak kita bersembahyang, tetapi orang tidak nampak kita berpuasa, semasa kita tidak makan, tetapi seorang yang berpuasa sanggup meninggalkan perkara yang membatalkan puasa sama ada dilihat oleh orang atau tidak. Di sini menyerlahkan keikhlasan, beribadat kepada Allah yang melahirkan sifat takwa, yang tersirat di dalam hati, bukan dari amalan-amalan yang zahir.

Di antara adab puasa juga ialah meninggalkan perkaraperkara yang boleh membatalkan pahala walaupun tidak membatalkan puasa, melihat yang haram, bercakap yang haram dan sebagainya yang merupakan tegahan-tegahan yang baik yang berkait dengan akhlak yang buruk yang tersirat di dalam hati. Dengan melaksanakan kewajipan ini juga, melahirkan sifat takwa kepada Allah.

Seterusnya di bulan Ramadan, kita dihidangkan dengan amalan ibadat sunat yang banyak seperti membaca Quran, sembahyang Tarawih, menjamu berbuka puasa, bersedekah makanan kepada orang yang berbuka puasa, amalan-amalan ini juga adalah amalan-amalan yang
membentuk peribadi samada yang menghubungkan kita dengan Allah atau hubungan kita dengan sesama manusia, keluarga dan jiran.

Menunjukkan bahawa di bulan mulia ini kita menjadi tetamu Allah SWT dihidangkan dengan makanan-makanan, bukan sahaja makanan zahir yang menyihatkan badan untuk menguatkan diri melaksanakan perintah Allah, dalam masa yang sama makanan-makanan rohani yang membersihkan jiwa dan mengikhlaskan hati sehingga membentuk menjadi orangorang yang bertakwa kepada Allah.

Disinilah terserlah kenyataan Allah, dihujung ayat yang menyatakan wajib berpuasa, supaya kamu menjadi orangorang yang bertakwa kepada Allah. Wallahu A’lam.

petikan dari : http://presiden.pas.org.my

Saturday, June 25, 2011

...menjadi yang terbaik!


Bismillah..
sedikit perkongsian..
buat wanita solehah di luar sana^^..
semoga bermanfaat..

Menjadi yang terbaik!..

Sementara Rasulullah SAW sendiri sebagai tauladan unggul, sentiasa mencetus galakan dan saranan agar umatnya berusaha untuk menjadi yang terbaik, yang paling dikasihi dan seumpamanya sebagaimana yang dinyatakan di dalam rantaian mutiara hadis-hadis baginda.

Antaranya :


1. “Orang yang paling baik di kalangan kamu ialah orang yang paling baik (pergaulannya) dengan ahli keluarga dan aku adalah yang terbaik dari kalangan kamu dalam pergaulan dengan ahli keluargaku.” ( Hadis riwayat Ibnu Majah dan Ibnu Hibban).

2. “Hal terbaik bagi seorang mukmin setelah ketaqwaan pada ALLAH SWT adalah (memiliki) seorang isteri solehah, iaitu yang patuh jika disuruh, menyenangkan bila dipandang, membenarkan jika suami bersumpah atasnya, dan pandai menjaga diri dan harta jika suami tidak ada.”( Hadis riwayat Thabrani dari Abdullah bin Salam )

3. "Dunia ini adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita yang solehah."      (Hadis riwayat Muslim)

4. "Yang terbaik daripada wanita di dunia, ada empat: Maryam binti 'Imran, Khadijah binti Khuwailid, Fatimah binti Muhammad dan Asiah isteri Firaun." ( Hadis riwayat Ahmad )

5. “Yang terbaik daripada kaum muslimin adalah yang menahan tangan dan lidahnya ( dari menyakiti ) Muslim yang lain." ( Hadis riwayat Muslim )


Dan banyak lagi hadis-hadis yang menganjurkan sedemikian.

Dan buat para muslimah yang sudah bergelar isteri.Saya percaya, usaha yang ikhlas kerana ALLAH SWT dari seorang isteri untuk ketenangan dan kedamaian suami di rumah, pasti akan diberikan ganjaran yang melimpah ruah dari sisi-NYA. Sebagaimana kata-kata suami kepada saya tatkala menegaskan pandangannya tentang hubungan suami isteri :
“…..hasil dari ketenangan di rumah, suami akan melihat dunia sebagai amanah yang dígalas atas nama ALLAH, dan bukan sebagai habuan kepada nafsu yang
bermaharajalela. Dunia baginya merupakan tempat untuk membalas kebaikan
keluarga, lalu dia menjadi seorang lelaki yang baik dan soleh….”
 indahnya hidup andai bersyariat..

Friday, June 24, 2011

...sometimes.

Bismillah..wa Alhamdulilah..
renungan bersama..mlm jumaat..
adakah anda pernah merasa sedemikian??
mari koreksi diri^^,,


sometimes..
kita rasa kita memang kuat semangat..
hakikatnya..
ada masa kita juga tersungkur lemah..

sometimes..
kita rasa kita boleh get closed dengan semua orang..
hakikatnya..
bukan semua orang mampu menerima kita..

sometimes..
kita rasa kita selalu susahkan orang lain..
hakikatnya..
kita memang memerlukan orang lain..

sometimes..
kita rasa kita terlalu kuat..
hakikatnya..
kita akan terus juga diuji..

sometimes..
kita rasa sudah cukup menjaga ukhwah..
hakikatnya..
pasti ada juga yang terluka..

sometimes..
kita selalu menyalahkan takdir..
hakikatnya..
setiap yang berlaku pasti ada hikmah

sometimes...
kita rasa kita mahu semua benda..
hakikatnya..
tak semua benda kita boleh miliki..

sometimes..
kita rasa kita sudah cukup ceria..
hakikatnya..
masih ada orang yang cakap kita garang..

sometimes..
kita sedaya upaya sembunyikan rahsia hati..
hakikatnya..
rahsia kadangkala terluah di raut wajah..

sometimes..
kita rasa kita keseorangan..
hakikatnya..
Allah sentiasa bersama-sama dengan kita..

sometimes..
kita rasa kita sunyi..
hakikatnya..
Allah sebaik-baik tempat mengadu..

sometimes..
kita rasa kesempitan wang.
hakikatnya..
Allah sebaik-baik pemberi rezeki..

sometimes..
kita rasa sangat berserabut..
hakikatnya..
dengan mengingati Allah..hati akan tenang.

sometimes..
kita rasa kita susah..
hakikatnya..
Allah adalah sebaik-baik penolong..

sometimes..
kita rasa kita tak selamat..
hakikatnya..
Allah sebaik-baik pemelihara..

sometimes..
apa yang kita rancang selalu tak menjadi..
hakikatnya..
perancangan Allah lebih baik..

what you have to do?

PUT YOUR TRUST IN ALLAH!
PUT YOUR TRUST IN ALLAH!
PUT YOUR TRUST IN ALLAH!






maaf dan terima kasih..
kepada sahabat dan teman..
 yg pernah mewarnai hidup saya..
dan pernah menjadi sebahagian dari hidup saya..
arigato..^^

Wednesday, June 22, 2011

..berkira-kira..

Bismillah..alhamdulillah..

tiada yang ingin dikongsi..
cuma hati ini berkira-kira..
banyak yang bermain di fikiran..
amanah, taklifan, tanggungjawab, permintaan, kehendak..
semua tue perlukan perkiraan..
ya, perkiraan yang sewajarnya..
dan perkiraan yang harus mengorbankan sesetengah perkara..
harus tepat pilih!

sebenarnya ..sebenarnya ..
sy nk p demokrasi aman ni..BERSIH 2.0..hehe

Jom turun beramai-ramai perhimpunan  BERSIH 2.0..
ummi wa abah..
please support me!
support la duit tambe..huk3
harus recharge semangat..
kata nk berjue..hehe

Kita menyokong BERSIH 2.0 bukan kerana ia bernama BERSIH, tetapi kerana ia mengandungi 8 tuntutan yang rakyat tuntut dengan cara yang baik, tetapi mereka tidak endahkan. Malah cuba berselindung dengan pelbagai alasan dalam masa yang sama mereka menipu rakyat seperti kanak-kanak dalam buaian.

8 tuntutan BERSIH 2.0
1. Membersihkan senarai undi.
2. Mereformasi undi pos.
3. Gunakan dakwat kekal.
4. Akses media yang bebas dan adil.
5. Tempoh kempen minima 21 hari.
6. Memperkukuh Institusi Awam.
7. Menghentikan rasuah.
8. Menghentikan politik kotor.

Membaca, Menilai, Mengkaji & membuat Keputusan adalah peranan Anak Muda hari ini. "Anak Muda Sayang Malaysia". Jika tidak 9 Julai, bila lagi kita ingin tunggu untuk berubah. 


Ya Allah~ permudahkan urusanku..
 ::RABBI YASSIR WALA TUA'ASSIR YA KAREEM::

Sunday, June 19, 2011

Belajar dari Mereka!!~Kem Remaja Imtiyaz~

Bismillah..alhamdulillah..
sudah lama tidak meng'post' entry baru..
kali ni nk kongsi satu pengalaman..
pd 17 dan 18 Jun 2011..
telah di jemput oleh team Itqan Training Consultancy..
yg dikendalikan oleh saudara Encik Nik Kamal dan Encik Khairul Anuar..
untuk menjadi fasilitator jemputan..

program yang byk memberi pengalaman baru..
Kem Remaja Imtiyaz..
di SMU(A) Tarbiah Islamiah, Lepah Selising, Pasir Puteh, Kelantan..
syukran juga buat saudara Encik Amirulhanif dan Cik Green Apple..
yg turut bertumas sepanjang program..;)

sekitar program berjalan..adik-adik muslimin dan muslimat..


ucapan wida' dan modul..

muka adik-adik yang ceria berprogram..


sebagai fesi jemputan...

banyak pengalaman baru yang kami dapat..
sungguh, kalian yang banyak mengajar kami..


kepada adik-adik Muslimat yang berkongsi cerita dan rasa denganku..
pada malam Jumaat..
dlm slot muhasabah di tanah perkuburan..
detik perkongsian antara kamu dan aku..
sungguh pahit dugaan hidup yang kalian hadapi..

doaku buat adik-adik disana..
semoga kalian tabah menempuh hari-hari yg mendatang..
sungguh keadaan yang membuatkan kalian menjadi sedemikian..
dan benar, akak tidak berada dalam situasi kalian..
diriku hanya mampu menasihati dan bersimpati..

ada sinar-sinar yang inginkan perubahan dalam diri kalian..
juga pada wajah kalian..
semoga ianya menjadi kenyataan..
dan seharusnya diriku menjadi orang yg ambil tahu!!
kenapa yer??
hurm,,kerana mereka harus kembali ke arah itu~~ 
jika bukan diriku..siapa lagi???

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

✿EpiLoG✿SeoRaNg✿MujaHiDaH✿ Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ways To Make Money Online | Surviving Infidelity by Blogger Templates