Wednesday, November 30, 2011

.: Sujud pada yg SATU :.

Posted by ::Siti Nur Adibah~10:: at 11:09 PM
Reactions: 
0 comments Links to this post
Bismillah..
Allahuakbar!
jiwa runtun lagi..terasa diri jauh dgn pemilik abadi..
pesan pada diri..
"Jangan biarkan hitam itu melakat lama, risau nanti akan berkarat.. 
Bila berkarat nanti mungkin akan menjadi pemberat di Hari Pertimbangan kelak..."
fatrah exam kembali lagi..Rabbi yassir walatuassir!
Ya Allah permudahkan lah urusanku..
insan mana xpernah di uji..Ya kamu kuat!
belum terlambat utk ucapkan Salam Maal Hijrah
Kuasa Hijrah, Kuasa Untuk BEerubah!

~renung2kn dan selamat beramal~
ape  pn seharusya..

.: Sujud pada yg SATU :.
p/s: terima kasih kpd sahabat2 yg menguatkn ku tatkala daku lemah..
kalian adalah penguatku tatkala daku rebah..terima kasih sahabat!

Saturday, November 12, 2011

...di bulatan usrah terakhir!

Posted by ::Siti Nur Adibah~10:: at 1:58 AM
Reactions: 
0 comments Links to this post
bismillah wa alhamdulillah..
yeah!!..sy gumbira dan juga turut bersedih..
gembira sbb dpt jumpa adik2 usrah sy lagi..
bersedih sbb ni adlh usrah terakhir bersama kalian sesi ni..

hri ni 11-11-11
cantik x tarikh??hihi

alhamdulilah..
nk khabarkan..
hari ni sudah terlepas segala jenis bebanan yg sy tanggung
ya! takhlifan tuu berat teman..
bila kita xmampu berikan yg terbaek..
at least kita laksanakan..

diperihalkan satu kisah yg sy turut berkongsi dgn adik2 sy hri ni..
di bulatan usrah itu chinta~
11-11-11 at KFC KB & Medan Selera Pasar Siti Khadijah.. 
sy tertarik utk bercerita ttg kisah ini..
 byk ibrah yg boleh kita ambil..

kisah burung kecil yg berusaha utk memadamkan api..
 berlaku kisah di zaman Nabi Ibrahim semasa Baginda dibakar oleh kaumnya, seekor burung kecil terbang berulang alik mengisi air dalam paruhnya lalu menyiram ke atas api yang membakar. Itulah yang dilakukannya berulang kali.

Tingkah lakunya diperhatikan makhluk Allah yang lain lalu bertanya kepada burung kecil itu:
“Untuk apa kau berpenat lelah mengambil air berulang alik, sedangkan api yang membakar Nabi Ibrahim tidak akan terpadam dengan air yang kau siramkan itu.”
Lalu dijawab oleh burung berkenaan:
“Memang ia tidak akan dapat memadamkan api itu, tetapi aku lebih takut kepada Allah kerana Allah akan menyoal aku nanti, apakah yang aku sudah lakukan untuk agama Allah, dan Allah tidak akan bertanya sama ada aku berjaya memadamkan api itu atau pun tidak.
sy nk tekankan disini..
 kita memang sangat2 dituntut utk menyeru kpd kebaikan..
wlpn usaha kita hanya secibis shja..
tapi..laksanakanlah..
cukuplah kita laksanakan demi mendapatkan ganjaran yg besar di mata ALLAH..
dan bukan di mata manusia..

Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya. [ali imran:104]
usrah terakhir sblm berakhirnya sesi persekolahan thn nie..
seriously..akak sayang kamu semua kerana ALLAH
selamat memikul takhlifan baru yer adik2..
p/s: MUKTAMAR SANAWI kn daa lepas..
so, pandai2 la rancang utk wt perancangan bgi thn depan yer!

mmg ni usrah yg paling terkesan di hati kot..huhu 
terima kasih adik-adik!
kerna kalian sudi bersamaku mewarnai jalan dakwah ini..
SAYANG U ALL KERANA ALLAH! 
p/s:mohon mf andai xmampu menjaga kalian dgn baek..:(

Thursday, November 10, 2011

..dan bertabahlah kamu!

Posted by ::Siti Nur Adibah~10:: at 3:15 AM
Reactions: 
0 comments Links to this post
bismillah..
hua..hua..hua
aper kena ni..
study xtau mane-mane..
tp..lalalala(jiwa xkeharuan..)

baiklah..
sy nak isytiharkan..
ini kerja-kerja n eseimen sy..
utk peringatan diri sendiri yg xder m0od nk wt krja..h0ho
then..plus 2 pper mid sem lg + 1 kuiz..
haiyyo..

ok..1st sy kena submit esseimen psikologi perkembangan..
yg tuu cik wan azreena punyer..
2 esseimen deh..penulisan yg berbeza..
tajuk: pengaruh media dalam kalangan kanak2
hua3..
2nd..psikologi positive
tajuk : fogiveness n gratitude
yg ni daa settle individu n group..
alhamdulillah..

tapi kan..
buka ni ader kuiz tau..
topix : embryology..
10% la jugak..huuu

3rd..psikologi sosial..
haaa..yg ni berat punyer..
tajuk : aplikasi psikologi sosial
dgn bangganya!!
sy xwt aper2 pn lg..
penulisan proposal n drama^^
huk3~

4rd..psikologi sosial jugak..
sy xhantar lg latihan individu
tajuk steorotaip..
siapkan ya!

5rd..metodologi perkembangan..
proposalnya ader yg kena baiki..
tajuk : Corak  pemakaian topi keledar 
dalam kalangan penunggang motosikal 
di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
then..kumpln kami xpresent lg..
(mcm aku jerk yg kena present, cz die org cam xtau hape2)
naseb la badan!..haiyyo..

6rd..pengujian psikologi..
mid term 22/11/11
sy xprepared ape2 pn lagi..
n yg penting..
latihan cik rabiah pn nk kena submit gak..
2 latihan?? ahh..mcm terase nk persetankan je..sbb xder markah pn..
wt sakit kepala hotak je kira mengira..huhu
data pn kena complete kan dlm SPSS..
sy daa lupa caranya..
ish3..argghh!

7rd sistm & teori psiko..
mid term myb minggu ke2 after break sem..
presentation cik asmuni xciap lgi..
tajuk pn xdak lgi..hahaha

aper lagi haa???

haaa..pengantar falsafah
ke falsampah??h0ho
sy xcarik isi lagi..
tajuk : what is a citizen??
kena wt slide n present!!
oh adeebah..

amacam??
daa stress ke?
h0ho~bertabahlah!
bdak psiko daa start stress!
tu xplus dgn task SCHOOL OF TARBIYYAH
n LJ..muhahaha 

yeah!
aper pn..benda2 ni sume kena settle gak..
ya Allah..ya Rahman..
kuatka diriku..

dan janganlah engkau bebankan aku dengan beban yg xmampu aku tanggung..
Rabbi yassir wala tuassir ya Kareem..



 nk tau cara short-term sy nk lepaskn stress?? 
lau daa buka lagu nasyed kuat-kuat tuu..itu namenya sy sdg dlm keadaan stress~h0ho
...ape pn back to al-khalid
..dia yg mencipta stress n mengubat stress
..seharusnya
merintihlah padanya!

pssstttt: msti ader yg berkata "dri ko penat2 tulis kt sni, better ko p wt ciap esseimen"..
h0ho~mengertilah..
sesungguhnya..
ini juga adlh salah stu cara sy nk lepaskn stress..
short-term ea!




ini bukan medan teori..ini medan praktik!..

Posted by ::Siti Nur Adibah~10:: at 2:08 AM
Reactions: 
0 comments Links to this post
bismillah..
pelik x dgn tajuk entry ni??..
 ini bukan medan teori..ini medan praktik!
what ever laa..



xtau nk luahkan ape perasaan saat ni..
egt, bila da balik bercuti makin betul cket hotak n hidup hamba ni..
uhuu..(nampak sgt sblm ni hidup xbape btol kn?kikih..)
di saat ummat Islam sdg mengambil Ibrah 
dri pengorbanan Siti Hajar dan Nabi Allah Ibrahim dan Ismail a.s..
hamba masih dlm kebizian memikirkan masalah ummah..
h0ho..ummah la sgt kan..

aisehh..
siti nur adibah..
wake up la dear!..
masa kamu xbyk..
tp taklifan kamu banyakk!..

adik-adik sudah mula calling-calling..
bertanya bila mau bertandang ke sana..
memberi dan mengecas apa yg perlu..
akukah??

ya!!
tarbiah itu tidak pernah terhenti..
hatta pada diriku..
usah rasa lelah..
andai sedikit aje keringat yg ditumpah!


3 dalam 1..
student + dai'e + anak = khalifah
iyeeahh..
tadhiyyahmu ditagih!!..
ini bkn medan teori!
ini medan praktik!
titik.


10 Muwassafat Tarbiyyah..

Posted by ::Siti Nur Adibah~10:: at 2:00 AM
Reactions: 
0 comments Links to this post
bismillah wa alhamdulillah..
entry ni khas buat teman-teman seperjuangan..
  anda ingin berjuang??..
(jwb pada diri, bkn pada entry.hehe)

ayuh teman..
kita hadam kesepuluh Muwassafat Tarbiyyah..
benda basic ni teman..
andai xmampu laksanakan..
usah bicara soal perjuangan!

keras ke? kot la yer..
bkn ape teman..
  jika diri xmampu fahami..
takut kelak, musibah kembali pada diri..
justeru, mari kita persiapkan diri!



Muslim yang ingin mempersiapkan diri dalam perjuangan Islam perlu memperbaiki dirinya agar sentiasa terkehadapan daripada manusia lain. Risalah Islam yang syumul ini hendaklah difahami dengan membentuk diri yang syumul juga. Maka hendaklah diteliti di sini tentang aspek-aspek seorang da’ie Muslim dalam rangkanya untuk menjadi seorang Muslim yang sempurna. Sifat-sifat yang perlu ada pada diri ialah:

1) Kuat tubuh badan (Qawiyyal Jism)
Dakwah adalah berat pada tanggungjawab dan tugasnya, maka di sini perlunya seorang da’ie itu tubuh badan yang sihat dan kuat. Rasulullah saw menitikberatkan soal ini, sabdanya:
"Mukmin yang kuat itu lebih baik dan lebih dikasihi Allah dari mukmin yang lemah, tetapi pada keduanya ada kebaikan."
Kita juga hendaklah sentiasa memeriksa kesihatan diri, mengamalkan riadah dan tidak memakan atau minum suatu yang boleh dan diketahui merosakkan badan.

2) Akhlak yang mantap (Matinul Khuluq)
Akhlak kita ialah Al-Quran dan ianya terserlah pada diri Nabi saw. Telah dijelaskan beberapa unsur oleh Imam Al-Banna dalam kewajipan seorang da’ie iaitu bersifat sensitif, tawadhu’, benar dalam perkataan dan perbuatannya, tegas, menunaikan janji, berani, serius, menjauhi teman buruk dan lain-lain.

3) Fikiran yang berpengetahuan (Mutsaqqafal Fikri)
Seorang da’ie perlu berpengetahuan tentang Islam dan maklumat am supaya mampu menceritakan kepada orang lain perihalnya di samping perlu bersumberkan kepada Al-Quran dan Hadis serta ulama’ yang thiqah. Pesan Imam Banna:
"Perlu boleh membaca dengan baik, mempunyai perpustakaan sendiri dan cuba menjadi pakar dalam bidang yang diceburi."
Selain itu, seorang da’ie perlu mampu membaca Al-Quran dengan baik, tadabbur, sentiasa mempelajari sirah, kisah salaf dan kaedah serta rahsia hukum yang penting.

4) Mampu berusaha (Qadiran ala Kasbi)
Seorang da’ie walaupun kaya, perlu bekerja. Dia juga tidak boleh terlalu mengejar jawatan dalam kerajaan. Dalam keadaan tertentu, meletakkan jawatan dan meninggalkan tempat kerja mengikut keperluan dakwah lebih utama dari gaji dan pendapatan yang diterima. Selain itu, dia hendaklah sentiasa melakukan setiap kerja dengan betul dan sebaiknya (ihsan). Dalam soal kewangan, menjauhi riba dalam semua lapangan, menyimpan untuk waktu kesempitan, menjauhi segala bentuk kemewahan apatah lagi pembaziran dan memastikan setiap sen yang dibelanja tidak jatuh ke tangan bukan Islam adalah beberapa perkara penting yang perlu dititikberatkan dalam kehidupan.

5) Akidah yang sejahtera (Salimul Aqidah)
Seorang da’ie semestinya redha Allah sebagai Tuhan, Islam sebagai agama dan Muhammad saw sebagai Nabi dan Rasul yang terakhir. Sentiasalah muraqabah kepada Allah dan mengingati akhirat, memperbanyakkan nawafil dan zikir. Di samping itu, jangan dilupakan tugas menjaga kebersihan hati, bertaubat, istighfar, menjauhi dosa dan syubhat.

6) Ibadah yang betul (Sahihul Ibadah)
Seorang da’ie perlu melakukan ibadat yang meninggikan roh dan jiwanya, perlu belajar untuk membetulkan amalannya dan mengetahui halal dan haram dan tidak melampau atau berkurang (pertengahan) atau dengan kata lainnya bersederhana dalam setiap urusan dalam kehidupannya.

7) Mampu melawan nafsu (Mujahadah ala Nafsi)
Seorang da’ie perlu mempunyai azam yang kuat untuk melawan kehendak nafsunya dan mengikut kehendak Islam di samping tidak menghiraukan apa orang lain kata dalam mempraktikkan Islam yang sebenarnya. Perlulah diingatkan bahawa dai'e mungkin melalui suasana sukar yang tidak akan dapat dihadapi oleh orang yang tidak biasa dengan kesusahan.

8) Menjaga waktu (Haarithun ala Waqtihi)
Sentiasa beringat bahawa waktu, nilainya lebih mahal dari emas, waktu adalah kehidupan yang tidak akan kembali semula. Mengimbau kembali sejarah di zaman dahulu, para sahabat sentiasa berdoa agar diberkati waktu yang ada pada mereka.

9) Tersusun dalam urusan (Munazzamun fi syu’unihi)
Untuk manfaatkan waktu dengan baik, maka timbulnya keperluan kepada penyusunan dalam segala urusan. Gunakanlah segala masa dan tenaga tersusun untuk manfaat Islam dan dakwah.

10) Berguna untuk orang lain. (Nafi’un li ghairihi)
Da'ie umpama lilin yang membakar diri untuk menyuluh jalan orang lain. Da'ie adalah penggerak kepada dakwah dan Islam. Masa depan Islam, hidup dan terkuburnya Islam bergantung kepada da’ie. Amal Islam seorang da’ie ialah untuk menyelamatkan orang lain daripada kesesatan. Da'ie akan sentiasa merasa gembira bila dapat membantu orang lain. Paling indah dalam hidupnya ialah bila dapat mengajak seorang manusia ke jalan Allah.

Biar renggang difana dunia,biar hina dimata manusia,biar semangat semakin tua,biar akal semakin berusia, jangan tergadai silaturrahim antara kita sesama Islam...

“Ya Tuhan kami, ampunilah dosa-dosa kami dan tindakan-tindakan kami yang berlebih-lebihan dalam urusan kami dan tetapkanlah pendirian kami, dan tolonglah kami terhadap orang-orang yang kafir.”( maksud Ali-Imran :147)

banyak ker??
xper teman..kita buat satu persatu..
ingat!..proses tarbiyyah xpernah terhenti.. 

Wednesday, November 30, 2011

.: Sujud pada yg SATU :.

Bismillah..
Allahuakbar!
jiwa runtun lagi..terasa diri jauh dgn pemilik abadi..
pesan pada diri..
"Jangan biarkan hitam itu melakat lama, risau nanti akan berkarat.. 
Bila berkarat nanti mungkin akan menjadi pemberat di Hari Pertimbangan kelak..."
fatrah exam kembali lagi..Rabbi yassir walatuassir!
Ya Allah permudahkan lah urusanku..
insan mana xpernah di uji..Ya kamu kuat!
belum terlambat utk ucapkan Salam Maal Hijrah
Kuasa Hijrah, Kuasa Untuk BEerubah!

~renung2kn dan selamat beramal~
ape  pn seharusya..

.: Sujud pada yg SATU :.
p/s: terima kasih kpd sahabat2 yg menguatkn ku tatkala daku lemah..
kalian adalah penguatku tatkala daku rebah..terima kasih sahabat!

Saturday, November 12, 2011

...di bulatan usrah terakhir!

bismillah wa alhamdulillah..
yeah!!..sy gumbira dan juga turut bersedih..
gembira sbb dpt jumpa adik2 usrah sy lagi..
bersedih sbb ni adlh usrah terakhir bersama kalian sesi ni..

hri ni 11-11-11
cantik x tarikh??hihi

alhamdulilah..
nk khabarkan..
hari ni sudah terlepas segala jenis bebanan yg sy tanggung
ya! takhlifan tuu berat teman..
bila kita xmampu berikan yg terbaek..
at least kita laksanakan..

diperihalkan satu kisah yg sy turut berkongsi dgn adik2 sy hri ni..
di bulatan usrah itu chinta~
11-11-11 at KFC KB & Medan Selera Pasar Siti Khadijah.. 
sy tertarik utk bercerita ttg kisah ini..
 byk ibrah yg boleh kita ambil..

kisah burung kecil yg berusaha utk memadamkan api..
 berlaku kisah di zaman Nabi Ibrahim semasa Baginda dibakar oleh kaumnya, seekor burung kecil terbang berulang alik mengisi air dalam paruhnya lalu menyiram ke atas api yang membakar. Itulah yang dilakukannya berulang kali.

Tingkah lakunya diperhatikan makhluk Allah yang lain lalu bertanya kepada burung kecil itu:
“Untuk apa kau berpenat lelah mengambil air berulang alik, sedangkan api yang membakar Nabi Ibrahim tidak akan terpadam dengan air yang kau siramkan itu.”
Lalu dijawab oleh burung berkenaan:
“Memang ia tidak akan dapat memadamkan api itu, tetapi aku lebih takut kepada Allah kerana Allah akan menyoal aku nanti, apakah yang aku sudah lakukan untuk agama Allah, dan Allah tidak akan bertanya sama ada aku berjaya memadamkan api itu atau pun tidak.
sy nk tekankan disini..
 kita memang sangat2 dituntut utk menyeru kpd kebaikan..
wlpn usaha kita hanya secibis shja..
tapi..laksanakanlah..
cukuplah kita laksanakan demi mendapatkan ganjaran yg besar di mata ALLAH..
dan bukan di mata manusia..

Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya. [ali imran:104]
usrah terakhir sblm berakhirnya sesi persekolahan thn nie..
seriously..akak sayang kamu semua kerana ALLAH
selamat memikul takhlifan baru yer adik2..
p/s: MUKTAMAR SANAWI kn daa lepas..
so, pandai2 la rancang utk wt perancangan bgi thn depan yer!

mmg ni usrah yg paling terkesan di hati kot..huhu 
terima kasih adik-adik!
kerna kalian sudi bersamaku mewarnai jalan dakwah ini..
SAYANG U ALL KERANA ALLAH! 
p/s:mohon mf andai xmampu menjaga kalian dgn baek..:(

Thursday, November 10, 2011

..dan bertabahlah kamu!

bismillah..
hua..hua..hua
aper kena ni..
study xtau mane-mane..
tp..lalalala(jiwa xkeharuan..)

baiklah..
sy nak isytiharkan..
ini kerja-kerja n eseimen sy..
utk peringatan diri sendiri yg xder m0od nk wt krja..h0ho
then..plus 2 pper mid sem lg + 1 kuiz..
haiyyo..

ok..1st sy kena submit esseimen psikologi perkembangan..
yg tuu cik wan azreena punyer..
2 esseimen deh..penulisan yg berbeza..
tajuk: pengaruh media dalam kalangan kanak2
hua3..
2nd..psikologi positive
tajuk : fogiveness n gratitude
yg ni daa settle individu n group..
alhamdulillah..

tapi kan..
buka ni ader kuiz tau..
topix : embryology..
10% la jugak..huuu

3rd..psikologi sosial..
haaa..yg ni berat punyer..
tajuk : aplikasi psikologi sosial
dgn bangganya!!
sy xwt aper2 pn lg..
penulisan proposal n drama^^
huk3~

4rd..psikologi sosial jugak..
sy xhantar lg latihan individu
tajuk steorotaip..
siapkan ya!

5rd..metodologi perkembangan..
proposalnya ader yg kena baiki..
tajuk : Corak  pemakaian topi keledar 
dalam kalangan penunggang motosikal 
di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
then..kumpln kami xpresent lg..
(mcm aku jerk yg kena present, cz die org cam xtau hape2)
naseb la badan!..haiyyo..

6rd..pengujian psikologi..
mid term 22/11/11
sy xprepared ape2 pn lagi..
n yg penting..
latihan cik rabiah pn nk kena submit gak..
2 latihan?? ahh..mcm terase nk persetankan je..sbb xder markah pn..
wt sakit kepala hotak je kira mengira..huhu
data pn kena complete kan dlm SPSS..
sy daa lupa caranya..
ish3..argghh!

7rd sistm & teori psiko..
mid term myb minggu ke2 after break sem..
presentation cik asmuni xciap lgi..
tajuk pn xdak lgi..hahaha

aper lagi haa???

haaa..pengantar falsafah
ke falsampah??h0ho
sy xcarik isi lagi..
tajuk : what is a citizen??
kena wt slide n present!!
oh adeebah..

amacam??
daa stress ke?
h0ho~bertabahlah!
bdak psiko daa start stress!
tu xplus dgn task SCHOOL OF TARBIYYAH
n LJ..muhahaha 

yeah!
aper pn..benda2 ni sume kena settle gak..
ya Allah..ya Rahman..
kuatka diriku..

dan janganlah engkau bebankan aku dengan beban yg xmampu aku tanggung..
Rabbi yassir wala tuassir ya Kareem..



 nk tau cara short-term sy nk lepaskn stress?? 
lau daa buka lagu nasyed kuat-kuat tuu..itu namenya sy sdg dlm keadaan stress~h0ho
...ape pn back to al-khalid
..dia yg mencipta stress n mengubat stress
..seharusnya
merintihlah padanya!

pssstttt: msti ader yg berkata "dri ko penat2 tulis kt sni, better ko p wt ciap esseimen"..
h0ho~mengertilah..
sesungguhnya..
ini juga adlh salah stu cara sy nk lepaskn stress..
short-term ea!




ini bukan medan teori..ini medan praktik!..

bismillah..
pelik x dgn tajuk entry ni??..
 ini bukan medan teori..ini medan praktik!
what ever laa..



xtau nk luahkan ape perasaan saat ni..
egt, bila da balik bercuti makin betul cket hotak n hidup hamba ni..
uhuu..(nampak sgt sblm ni hidup xbape btol kn?kikih..)
di saat ummat Islam sdg mengambil Ibrah 
dri pengorbanan Siti Hajar dan Nabi Allah Ibrahim dan Ismail a.s..
hamba masih dlm kebizian memikirkan masalah ummah..
h0ho..ummah la sgt kan..

aisehh..
siti nur adibah..
wake up la dear!..
masa kamu xbyk..
tp taklifan kamu banyakk!..

adik-adik sudah mula calling-calling..
bertanya bila mau bertandang ke sana..
memberi dan mengecas apa yg perlu..
akukah??

ya!!
tarbiah itu tidak pernah terhenti..
hatta pada diriku..
usah rasa lelah..
andai sedikit aje keringat yg ditumpah!


3 dalam 1..
student + dai'e + anak = khalifah
iyeeahh..
tadhiyyahmu ditagih!!..
ini bkn medan teori!
ini medan praktik!
titik.


10 Muwassafat Tarbiyyah..

bismillah wa alhamdulillah..
entry ni khas buat teman-teman seperjuangan..
  anda ingin berjuang??..
(jwb pada diri, bkn pada entry.hehe)

ayuh teman..
kita hadam kesepuluh Muwassafat Tarbiyyah..
benda basic ni teman..
andai xmampu laksanakan..
usah bicara soal perjuangan!

keras ke? kot la yer..
bkn ape teman..
  jika diri xmampu fahami..
takut kelak, musibah kembali pada diri..
justeru, mari kita persiapkan diri!



Muslim yang ingin mempersiapkan diri dalam perjuangan Islam perlu memperbaiki dirinya agar sentiasa terkehadapan daripada manusia lain. Risalah Islam yang syumul ini hendaklah difahami dengan membentuk diri yang syumul juga. Maka hendaklah diteliti di sini tentang aspek-aspek seorang da’ie Muslim dalam rangkanya untuk menjadi seorang Muslim yang sempurna. Sifat-sifat yang perlu ada pada diri ialah:

1) Kuat tubuh badan (Qawiyyal Jism)
Dakwah adalah berat pada tanggungjawab dan tugasnya, maka di sini perlunya seorang da’ie itu tubuh badan yang sihat dan kuat. Rasulullah saw menitikberatkan soal ini, sabdanya:
"Mukmin yang kuat itu lebih baik dan lebih dikasihi Allah dari mukmin yang lemah, tetapi pada keduanya ada kebaikan."
Kita juga hendaklah sentiasa memeriksa kesihatan diri, mengamalkan riadah dan tidak memakan atau minum suatu yang boleh dan diketahui merosakkan badan.

2) Akhlak yang mantap (Matinul Khuluq)
Akhlak kita ialah Al-Quran dan ianya terserlah pada diri Nabi saw. Telah dijelaskan beberapa unsur oleh Imam Al-Banna dalam kewajipan seorang da’ie iaitu bersifat sensitif, tawadhu’, benar dalam perkataan dan perbuatannya, tegas, menunaikan janji, berani, serius, menjauhi teman buruk dan lain-lain.

3) Fikiran yang berpengetahuan (Mutsaqqafal Fikri)
Seorang da’ie perlu berpengetahuan tentang Islam dan maklumat am supaya mampu menceritakan kepada orang lain perihalnya di samping perlu bersumberkan kepada Al-Quran dan Hadis serta ulama’ yang thiqah. Pesan Imam Banna:
"Perlu boleh membaca dengan baik, mempunyai perpustakaan sendiri dan cuba menjadi pakar dalam bidang yang diceburi."
Selain itu, seorang da’ie perlu mampu membaca Al-Quran dengan baik, tadabbur, sentiasa mempelajari sirah, kisah salaf dan kaedah serta rahsia hukum yang penting.

4) Mampu berusaha (Qadiran ala Kasbi)
Seorang da’ie walaupun kaya, perlu bekerja. Dia juga tidak boleh terlalu mengejar jawatan dalam kerajaan. Dalam keadaan tertentu, meletakkan jawatan dan meninggalkan tempat kerja mengikut keperluan dakwah lebih utama dari gaji dan pendapatan yang diterima. Selain itu, dia hendaklah sentiasa melakukan setiap kerja dengan betul dan sebaiknya (ihsan). Dalam soal kewangan, menjauhi riba dalam semua lapangan, menyimpan untuk waktu kesempitan, menjauhi segala bentuk kemewahan apatah lagi pembaziran dan memastikan setiap sen yang dibelanja tidak jatuh ke tangan bukan Islam adalah beberapa perkara penting yang perlu dititikberatkan dalam kehidupan.

5) Akidah yang sejahtera (Salimul Aqidah)
Seorang da’ie semestinya redha Allah sebagai Tuhan, Islam sebagai agama dan Muhammad saw sebagai Nabi dan Rasul yang terakhir. Sentiasalah muraqabah kepada Allah dan mengingati akhirat, memperbanyakkan nawafil dan zikir. Di samping itu, jangan dilupakan tugas menjaga kebersihan hati, bertaubat, istighfar, menjauhi dosa dan syubhat.

6) Ibadah yang betul (Sahihul Ibadah)
Seorang da’ie perlu melakukan ibadat yang meninggikan roh dan jiwanya, perlu belajar untuk membetulkan amalannya dan mengetahui halal dan haram dan tidak melampau atau berkurang (pertengahan) atau dengan kata lainnya bersederhana dalam setiap urusan dalam kehidupannya.

7) Mampu melawan nafsu (Mujahadah ala Nafsi)
Seorang da’ie perlu mempunyai azam yang kuat untuk melawan kehendak nafsunya dan mengikut kehendak Islam di samping tidak menghiraukan apa orang lain kata dalam mempraktikkan Islam yang sebenarnya. Perlulah diingatkan bahawa dai'e mungkin melalui suasana sukar yang tidak akan dapat dihadapi oleh orang yang tidak biasa dengan kesusahan.

8) Menjaga waktu (Haarithun ala Waqtihi)
Sentiasa beringat bahawa waktu, nilainya lebih mahal dari emas, waktu adalah kehidupan yang tidak akan kembali semula. Mengimbau kembali sejarah di zaman dahulu, para sahabat sentiasa berdoa agar diberkati waktu yang ada pada mereka.

9) Tersusun dalam urusan (Munazzamun fi syu’unihi)
Untuk manfaatkan waktu dengan baik, maka timbulnya keperluan kepada penyusunan dalam segala urusan. Gunakanlah segala masa dan tenaga tersusun untuk manfaat Islam dan dakwah.

10) Berguna untuk orang lain. (Nafi’un li ghairihi)
Da'ie umpama lilin yang membakar diri untuk menyuluh jalan orang lain. Da'ie adalah penggerak kepada dakwah dan Islam. Masa depan Islam, hidup dan terkuburnya Islam bergantung kepada da’ie. Amal Islam seorang da’ie ialah untuk menyelamatkan orang lain daripada kesesatan. Da'ie akan sentiasa merasa gembira bila dapat membantu orang lain. Paling indah dalam hidupnya ialah bila dapat mengajak seorang manusia ke jalan Allah.

Biar renggang difana dunia,biar hina dimata manusia,biar semangat semakin tua,biar akal semakin berusia, jangan tergadai silaturrahim antara kita sesama Islam...

“Ya Tuhan kami, ampunilah dosa-dosa kami dan tindakan-tindakan kami yang berlebih-lebihan dalam urusan kami dan tetapkanlah pendirian kami, dan tolonglah kami terhadap orang-orang yang kafir.”( maksud Ali-Imran :147)

banyak ker??
xper teman..kita buat satu persatu..
ingat!..proses tarbiyyah xpernah terhenti.. 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

✿EpiLoG✿SeoRaNg✿MujaHiDaH✿ Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ways To Make Money Online | Surviving Infidelity by Blogger Templates