Friday, January 27, 2012

Solat Sunat Nikah~

Posted by ::Siti Nur Adibah~10:: at 10:31 PM
Reactions: 

Digamit Nostalgia.
Bismillah wa alhamdulillah. Ingin sekali daku dedikasi entry ini buat sahabat-sahabat seperjungan di SMKA Melor Batch (2002-2006). Jika dikenang-kenang kembali, tahun 2012 genap sudah 6 tahun kami membawa haluan sendiri. Selepas tammat SPM dulu, hanya dapat bersua muka dan bertegur sapa sewaktu mengambil result SPM. Ya! di Dewan Al- Ghazali itu menjadi saksi. Tangisan kegembiraan dan kesedihan. Sesekali, ada juga menjenguk dan menjejakkan kaki ke sekolah. Selepas itu, sama-sama menyepi meneruskan perjuangan dalam lapangan masing-masing.  Tatkala orang lain memilih untuk ke matrikulasi, IPG dan Universiti, aku hanya memilih untuk stay di tingkatan 6 sahaja. Dan SMKA Falahiah menjadi pilihan. Sememangnya aku masih sayang untuk meninggalkan bidang agama pada waktu itu. Ya! Allah memberi apa yang kita perlu. Bukan apa yang kita mahu. Dan semestinya, tatkala cuti semesta mahupun cuti hari raya, bertubi-tubi sms yang akan masuk melalui inbox. Antaranya:

"Jom keluar. Reunion Batch 06 akan diadakan di KB Mall...."

"Reunion akan diadakan di KB..."

"Jom g beraya rumah Dayah..ada wt makan cket.."

"Saem2..mai g umah Dyu, ada jamuan cket.."

Alhamdulillah, ukhuwah kami masih lagi utuh. Masih lagi berkesempatan untuk keluar jumpa sahabat lama. Cuma yang menjadi kebiasaan, reunion kami tidak bercampur antara Muslimin dan Muslimat..opss..Lelaki dan perempuan. Walaupun, sekolah kami dahulu adalah bercampur. Dan ada kisahnya mengapa sedemikian~ Semacam ada gap yang memisahkan kami. Seingatnya, dulu waktu hampir tammat persekolahan, kami kebanyakan menetap di asrama. Masa ni la timbul gejala berpuak-puak sikit (assobiyah org kata). Masa nk exam laa macam-macam ragam boleh tengok. Ada yang couple, ada yg dating, ada yg skodeng (mengintai). Dan geng kami semestinya geng anti couple (pada masa tu la). Namun begitu, masih lagi ade beberapa sahabat lama lelaki (muslimin) yang masih lagi bertandang ke rumah tatkala diadakan majlis rumah terbuka Hari Raya Haji/ Puasa. Ukhuwah kami masih lagi seperti di alam persekolahan dulu. Jemput sorang, kompem yang lain pun turut datang.


Jemputan Kenduri Kesyukuran.
Saat dalam kesibukan menyiapkan assignment dan menghabiskan sisa-sisa minggu akhir sem 3, dikejutkan dengan satu Invite melalui FB. Jemputan ke Majlis Kesyukuran Khairunnisa dan Mohd Hakimi. Mak oi, terperanjat kot! Teman sebelah katil masa kt dorm 1C (Aisyah) dan juga teman satu kelas kt 5 Ibnu Taimiyyah. Teman giler-giler sekali. Tapi Nisa' thiqah kot dari aku. Kami wat usrah pada adik-adik ting 2 sekali, berangan sekali. Masih lagi terbayang waktu dulu-dulu. Aku selalu jugak bercerita dengan Nisa'. 

Soalan kebiasaan antara kami : 

"antara sep kito, agak-agak la sapo eh akan kawin dulu???...
...pastu, gano eh sep kito 10 tahun lagi??..mesti nati wt reunion pakat bawa anak blako.

Lawak la pulak lau diingatkan balik. Tapi itu memang realiti. Persoalan yang pernah ditanya dan tidak pernah ada jawapan. Dan kini, persoalan itu telah dijawab. Ape pun Alhamdulillah, tumpang gembira buat kalian. Mabruk!...barakallahulakumawabarakaalaik. Semestinya ada sesetengah dari sahabat-sahabat lamaku masih terbayang-bayang lagi saat bait-bait Lafaz Sakinah. Tanggal 23hb Jan 2012, hampir menitis juga menitis mutiara jernihku....Siyes xterbayang macam mana kehidupan selepas kahwin.

maka dengan ini, aku nikahkan dikau dengan anakku Khairunnisa binti Rahim dengan mas kahwin sebanyak 7 Dinar..."

Dan yang sempat aku dengar perkataan SAH..Alhamdulillah.


Lafaz Sakinah.
Mungkin ini kali pertama aku betul-betul mengerti dan menghayati apa itu erti akad nikah yang sebenar. Dulu pernah belajar bab MUNAKAHAT waktu di form 6. Best belajar bab ni.:-) Ya! Nikah hanya sekali. Seolah -olah aku yang berada di tempat Nisa' waktu tu. Dan saat itu, Nisa' hanya rilek dan cool je. Kami yang terlebih excited. Ada juga kawan baik aku yang ingat saat ijab tadi itu adalah percubaan sahaja. Gelak sakan jugak waktu tu.

Dan seperti kebiasaan, selepas akad akan dilakukan solat Sunat Nikah. Dalam hati, agak-agak Nisa' smayang sekali tak?.. Tertanya-tanya jugak. Selepas itu, ada suara sahabat aku yang bertanya.. "Orang Perempuan kena semayang sunat nikah jugak ke?....


Solat Sunat Nikah.
Niat solat sunat selepas berkahwin ialah:
“Usolli sunnata badan nikahi rakataini lillahi taala”.
Maksudnya: Sahaja aku solat sunat selepas nikah dua rakaat kerana Allah Taala.
Rakaat pertama membaca surah al-Fatihah dan surah al-Kafiruun.
Rakaat kedua membaca surah al-Fatihah dan surah Al-Ikhlas.

Di antara dalil solat sunat selepas bernikah ialah:
Di dalam sebuah hadis Abu Said yang agak panjang, beliau menyebutkan bahawa para sahabat lain mengajarnya:
“Jika isterimu nanti datang menemuimu, hendaklah kalian berdua solat dua rakaat. Lalu mintalah kepada Allah kebaikan isterimu itu dan mintalah perlindungan kepadaNya daripada keburukannya. Selanjutnya terserah kamu berdua.” (Riwayat Ibnu Abi Syaibah)
Sebuah hadis daripada Abu Waail. Dia berkata:
Seseorang datang kepada Abdullah bin Masud RA lalu berkata: Aku menikah dengan seorang gadis tetapi aku takut dia membenciku. Abdullah bin Masud berkata:
“Sesungguhnya cinta berasal dari Allah Taala sedangkan kebencian itu berasal dari syaitan untuk membenci apa-apa yang dihalalkan oleh Allah Taala. Jika isterimu datang kepadamu maka perintahkanlah untuk melaksanakan solat dua rakaat di belakangmu.” (Riwayat Abd Razak)
Namun sebahagian orang menyatakan solat sunat ini tidak ada asasnya di dalam Islam kerana hadis-hadis yang dikemukan ini tidak kuat.
Tetapi Syeikh al-Albani juga mengatakan hadis ini mempunyai sanad yang baik dan mempunyai sandaran yang jelas dengan perbuatan generasi Salaf al-Soleh.
Wallahualam- Ustaz Rashidi Haji Wahab
 


sama cantik, sama padan
~KHAIRUNNISA & HAKIMI~
semua nak amik berkat dengan Nisa' :-)
semoga kalian bahagia hingga syurga ya! Allahumma Ameen~
who's next???



0 comments on "Solat Sunat Nikah~"

Post a Comment

Friday, January 27, 2012

Solat Sunat Nikah~


Digamit Nostalgia.
Bismillah wa alhamdulillah. Ingin sekali daku dedikasi entry ini buat sahabat-sahabat seperjungan di SMKA Melor Batch (2002-2006). Jika dikenang-kenang kembali, tahun 2012 genap sudah 6 tahun kami membawa haluan sendiri. Selepas tammat SPM dulu, hanya dapat bersua muka dan bertegur sapa sewaktu mengambil result SPM. Ya! di Dewan Al- Ghazali itu menjadi saksi. Tangisan kegembiraan dan kesedihan. Sesekali, ada juga menjenguk dan menjejakkan kaki ke sekolah. Selepas itu, sama-sama menyepi meneruskan perjuangan dalam lapangan masing-masing.  Tatkala orang lain memilih untuk ke matrikulasi, IPG dan Universiti, aku hanya memilih untuk stay di tingkatan 6 sahaja. Dan SMKA Falahiah menjadi pilihan. Sememangnya aku masih sayang untuk meninggalkan bidang agama pada waktu itu. Ya! Allah memberi apa yang kita perlu. Bukan apa yang kita mahu. Dan semestinya, tatkala cuti semesta mahupun cuti hari raya, bertubi-tubi sms yang akan masuk melalui inbox. Antaranya:

"Jom keluar. Reunion Batch 06 akan diadakan di KB Mall...."

"Reunion akan diadakan di KB..."

"Jom g beraya rumah Dayah..ada wt makan cket.."

"Saem2..mai g umah Dyu, ada jamuan cket.."

Alhamdulillah, ukhuwah kami masih lagi utuh. Masih lagi berkesempatan untuk keluar jumpa sahabat lama. Cuma yang menjadi kebiasaan, reunion kami tidak bercampur antara Muslimin dan Muslimat..opss..Lelaki dan perempuan. Walaupun, sekolah kami dahulu adalah bercampur. Dan ada kisahnya mengapa sedemikian~ Semacam ada gap yang memisahkan kami. Seingatnya, dulu waktu hampir tammat persekolahan, kami kebanyakan menetap di asrama. Masa ni la timbul gejala berpuak-puak sikit (assobiyah org kata). Masa nk exam laa macam-macam ragam boleh tengok. Ada yang couple, ada yg dating, ada yg skodeng (mengintai). Dan geng kami semestinya geng anti couple (pada masa tu la). Namun begitu, masih lagi ade beberapa sahabat lama lelaki (muslimin) yang masih lagi bertandang ke rumah tatkala diadakan majlis rumah terbuka Hari Raya Haji/ Puasa. Ukhuwah kami masih lagi seperti di alam persekolahan dulu. Jemput sorang, kompem yang lain pun turut datang.


Jemputan Kenduri Kesyukuran.
Saat dalam kesibukan menyiapkan assignment dan menghabiskan sisa-sisa minggu akhir sem 3, dikejutkan dengan satu Invite melalui FB. Jemputan ke Majlis Kesyukuran Khairunnisa dan Mohd Hakimi. Mak oi, terperanjat kot! Teman sebelah katil masa kt dorm 1C (Aisyah) dan juga teman satu kelas kt 5 Ibnu Taimiyyah. Teman giler-giler sekali. Tapi Nisa' thiqah kot dari aku. Kami wat usrah pada adik-adik ting 2 sekali, berangan sekali. Masih lagi terbayang waktu dulu-dulu. Aku selalu jugak bercerita dengan Nisa'. 

Soalan kebiasaan antara kami : 

"antara sep kito, agak-agak la sapo eh akan kawin dulu???...
...pastu, gano eh sep kito 10 tahun lagi??..mesti nati wt reunion pakat bawa anak blako.

Lawak la pulak lau diingatkan balik. Tapi itu memang realiti. Persoalan yang pernah ditanya dan tidak pernah ada jawapan. Dan kini, persoalan itu telah dijawab. Ape pun Alhamdulillah, tumpang gembira buat kalian. Mabruk!...barakallahulakumawabarakaalaik. Semestinya ada sesetengah dari sahabat-sahabat lamaku masih terbayang-bayang lagi saat bait-bait Lafaz Sakinah. Tanggal 23hb Jan 2012, hampir menitis juga menitis mutiara jernihku....Siyes xterbayang macam mana kehidupan selepas kahwin.

maka dengan ini, aku nikahkan dikau dengan anakku Khairunnisa binti Rahim dengan mas kahwin sebanyak 7 Dinar..."

Dan yang sempat aku dengar perkataan SAH..Alhamdulillah.


Lafaz Sakinah.
Mungkin ini kali pertama aku betul-betul mengerti dan menghayati apa itu erti akad nikah yang sebenar. Dulu pernah belajar bab MUNAKAHAT waktu di form 6. Best belajar bab ni.:-) Ya! Nikah hanya sekali. Seolah -olah aku yang berada di tempat Nisa' waktu tu. Dan saat itu, Nisa' hanya rilek dan cool je. Kami yang terlebih excited. Ada juga kawan baik aku yang ingat saat ijab tadi itu adalah percubaan sahaja. Gelak sakan jugak waktu tu.

Dan seperti kebiasaan, selepas akad akan dilakukan solat Sunat Nikah. Dalam hati, agak-agak Nisa' smayang sekali tak?.. Tertanya-tanya jugak. Selepas itu, ada suara sahabat aku yang bertanya.. "Orang Perempuan kena semayang sunat nikah jugak ke?....


Solat Sunat Nikah.
Niat solat sunat selepas berkahwin ialah:
“Usolli sunnata badan nikahi rakataini lillahi taala”.
Maksudnya: Sahaja aku solat sunat selepas nikah dua rakaat kerana Allah Taala.
Rakaat pertama membaca surah al-Fatihah dan surah al-Kafiruun.
Rakaat kedua membaca surah al-Fatihah dan surah Al-Ikhlas.

Di antara dalil solat sunat selepas bernikah ialah:
Di dalam sebuah hadis Abu Said yang agak panjang, beliau menyebutkan bahawa para sahabat lain mengajarnya:
“Jika isterimu nanti datang menemuimu, hendaklah kalian berdua solat dua rakaat. Lalu mintalah kepada Allah kebaikan isterimu itu dan mintalah perlindungan kepadaNya daripada keburukannya. Selanjutnya terserah kamu berdua.” (Riwayat Ibnu Abi Syaibah)
Sebuah hadis daripada Abu Waail. Dia berkata:
Seseorang datang kepada Abdullah bin Masud RA lalu berkata: Aku menikah dengan seorang gadis tetapi aku takut dia membenciku. Abdullah bin Masud berkata:
“Sesungguhnya cinta berasal dari Allah Taala sedangkan kebencian itu berasal dari syaitan untuk membenci apa-apa yang dihalalkan oleh Allah Taala. Jika isterimu datang kepadamu maka perintahkanlah untuk melaksanakan solat dua rakaat di belakangmu.” (Riwayat Abd Razak)
Namun sebahagian orang menyatakan solat sunat ini tidak ada asasnya di dalam Islam kerana hadis-hadis yang dikemukan ini tidak kuat.
Tetapi Syeikh al-Albani juga mengatakan hadis ini mempunyai sanad yang baik dan mempunyai sandaran yang jelas dengan perbuatan generasi Salaf al-Soleh.
Wallahualam- Ustaz Rashidi Haji Wahab
 


sama cantik, sama padan
~KHAIRUNNISA & HAKIMI~
semua nak amik berkat dengan Nisa' :-)
semoga kalian bahagia hingga syurga ya! Allahumma Ameen~
who's next???



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

✿EpiLoG✿SeoRaNg✿MujaHiDaH✿ Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ways To Make Money Online | Surviving Infidelity by Blogger Templates