Monday, September 22, 2014

Mahukan BAROKAH?? let's try..

Posted by ::Siti Nur Adibah~10:: at 1:05 AM
Reactions: 

[22/09/2014]
Bismillah..
Assalamualaikum w.b.t

.
.
.
.
.


windu nk coretkan sesuatuuuu kt sini..
sebenarnya daku lupa suda mcm mane nk update belog ni.kui3

Alhamdulillah.now, masuk sem 3 master..
mcm xcaye je sem 2 dah berlalu..
segala sedu sedan daku berlalu juga dgn izinya..:')

xde menda nk share pn sebenarnya..
cuma sedikit peringatan dan muhasabah buat diri nie..
yang kadangkala rasa down, stress, xtenang dll..
pastu mula lah nak carik sahabat2 utk share n borak2..
then gelak2. setel. kiki

tp rupanya ada benda laen yg lack cket..
selalu je lupa. apa ya???
ya! kita punya pencipta.
mengadulah padanya.
Allahu. T_T
*nangess sedu


maka,
dgn ini nk kongsikan sedikit coretan..

Pernah tak dengar orang cakap "Malam terasa panjang bila kita solat Isyak awal", 
atau sendiri pernah rasa macam tu? Saya selalu rasa macam tu dan tertanya juga kenapa. 
Tapi bila difikirkan semula, bukan setakat solat Isyak. Bahkan, untuk setiap waktu solat, 

kalau kita tunaikan pada awal waktu, kita akan terasa bahawa masa tu lebih panjang jika nak dibandingkan dengan waktu yg kita solat lewat.




Ini semua ada kaitan dengan keberkatan masa. Berkat itu ertinya ziyadah: 
pertambahan, kekal, atau tempoh panjang yg terisi kebaikan. 
Jadi bila org kata, "semoga dpt rezeki yg berkat", itu bererti kita berdoa 
supaya dpt rezeki yg tidak cepat habis, dan digunakan dgn cara bermanfaat. 




Keberkatan masa pula bagaimana? Bererti, masa terasa panjang, 
sentiasa cukup waktu utk menyiapkan kerja2 kita atau perkara2 yg tidak sia2. 
Pernah tertanya tak? Bila kita tgk seseorang tu, nampak sibuk, anak ramai, 
jawatan besar, tapi banyak kerja2 yg dapat dia siapkan seperti menulis byk buku, 
khidmat masyarakat, join program itu ini, dan pelbagai lagi tugasan yg menuntut byk masa 
darinya tapi sentiasa shj dia berjaya melakukannya dengan baik. 


Subhaanallah. 
Begitulah, jika kita menjaga apa yg Allah suruh dan tidak leka dgn dunia, 
inshaAllah keberkatan itu sentiasa akan mengiringi. 

InshaAllah. 
Jom tanamkan azam utk sentiasa solat awal.

sekian.

2 comments on "Mahukan BAROKAH?? let's try.."

ku hariz farhan on September 22, 2014 at 3:35 PM said...

lama tak dengar khabar akk :)

::Siti Nur Adibah~10:: on September 24, 2014 at 12:55 AM said...

assalamualaikum..

hihi..akk ade je di ukm ni hariz
aah lama juga xgi borak2 dgn adik2 di PMU.slalu jmpe kt ctu kan..
skrg daa segan la nk jmpe korg.huk3

Post a Comment

Monday, September 22, 2014

Mahukan BAROKAH?? let's try..


[22/09/2014]
Bismillah..
Assalamualaikum w.b.t

.
.
.
.
.


windu nk coretkan sesuatuuuu kt sini..
sebenarnya daku lupa suda mcm mane nk update belog ni.kui3

Alhamdulillah.now, masuk sem 3 master..
mcm xcaye je sem 2 dah berlalu..
segala sedu sedan daku berlalu juga dgn izinya..:')

xde menda nk share pn sebenarnya..
cuma sedikit peringatan dan muhasabah buat diri nie..
yang kadangkala rasa down, stress, xtenang dll..
pastu mula lah nak carik sahabat2 utk share n borak2..
then gelak2. setel. kiki

tp rupanya ada benda laen yg lack cket..
selalu je lupa. apa ya???
ya! kita punya pencipta.
mengadulah padanya.
Allahu. T_T
*nangess sedu


maka,
dgn ini nk kongsikan sedikit coretan..

Pernah tak dengar orang cakap "Malam terasa panjang bila kita solat Isyak awal", 
atau sendiri pernah rasa macam tu? Saya selalu rasa macam tu dan tertanya juga kenapa. 
Tapi bila difikirkan semula, bukan setakat solat Isyak. Bahkan, untuk setiap waktu solat, 

kalau kita tunaikan pada awal waktu, kita akan terasa bahawa masa tu lebih panjang jika nak dibandingkan dengan waktu yg kita solat lewat.




Ini semua ada kaitan dengan keberkatan masa. Berkat itu ertinya ziyadah: 
pertambahan, kekal, atau tempoh panjang yg terisi kebaikan. 
Jadi bila org kata, "semoga dpt rezeki yg berkat", itu bererti kita berdoa 
supaya dpt rezeki yg tidak cepat habis, dan digunakan dgn cara bermanfaat. 




Keberkatan masa pula bagaimana? Bererti, masa terasa panjang, 
sentiasa cukup waktu utk menyiapkan kerja2 kita atau perkara2 yg tidak sia2. 
Pernah tertanya tak? Bila kita tgk seseorang tu, nampak sibuk, anak ramai, 
jawatan besar, tapi banyak kerja2 yg dapat dia siapkan seperti menulis byk buku, 
khidmat masyarakat, join program itu ini, dan pelbagai lagi tugasan yg menuntut byk masa 
darinya tapi sentiasa shj dia berjaya melakukannya dengan baik. 


Subhaanallah. 
Begitulah, jika kita menjaga apa yg Allah suruh dan tidak leka dgn dunia, 
inshaAllah keberkatan itu sentiasa akan mengiringi. 

InshaAllah. 
Jom tanamkan azam utk sentiasa solat awal.

sekian.

2 comments:

  1. assalamualaikum..

    hihi..akk ade je di ukm ni hariz
    aah lama juga xgi borak2 dgn adik2 di PMU.slalu jmpe kt ctu kan..
    skrg daa segan la nk jmpe korg.huk3

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

✿EpiLoG✿SeoRaNg✿MujaHiDaH✿ Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ways To Make Money Online | Surviving Infidelity by Blogger Templates